A cékla szerepe az egészséges táplálkozásban

A cékla egészségre gyakorolt hatása

Egyik legméltatlanabbul alul értékelt zöldségünk a cékla, pedig egy valódi superfoodról van szó! Írásunkban összeszedtük miért érdemes, sőt inkább fontos fogyasztanod. Utána jártunk a legújabb kutatásoknak és mutatunk néhány felhasználási példát is. Ismerd meg újra ezt a nagyszerű salátanövényt és illeszd be mindennapi táplálkozásodba!

A cékla egy salátanövény, mely a répafélék családjába tartozik, ezért régies néven céklarépának is hívják. A zöldség legközelebbi rokona a mángold, melynek inkább levelét fogyasztjuk. A mediterrán régióból származik, Magyarországon a 17. század óta ismert. Habár felhasználási területe igen széles, hazánkban mégsem vált túl népszerűvé, szinte csak savanyúságként fogyasztjuk. Használatos egyébként természetes ételfestékként is, mint az egyik legaktívabb festékanyaggal rendelkező növényünk.




A cékla egészségre gyakorolt hatása

A-, C-, illetve B-vitaminokban, béta-karotinban gazdag növény, de sok vasat, rezet, folsavat, magnéziumot, kalciumot is tartalmaz. Ez már önmagában is jó, de ami igazán fontos, az a betain nevű vegyület, amely a cékla erős vörös színét adja. Aki komolyabban érdeklődik a táplálkozástudomány iránt az tudja, hogy az erős festékanyaggal rendelkező növények (mint pl. a kurkuma, a spenót, a vörösszőlő) általában rendelkeznek valamilyen különleges gyógyhatással is. Így van ez a cékla esetében is. Annak festékanyaga egy erős antioxidáns, ami képes tovább erősíteni a vitaminok szabadgyökök elleni hatását.  Jót tesz a májnak, mert a méreganyagok lebontása során keletkező szabadgyököket segít semlegesíteni.
Folsavat tartalmaz, amit a boldogság vitaminjaként tartanak számon. Ez az anyag elősegíti a jó közérzetet, az öröm, bátorság, optimizmus fenntartását. Ez mellett szerepe van a haj növekedésében, a sebek gyógyulásában és különösen fontos kismamáknak is, mert segíti az embrió helyes fejlődését.
Ezenkívül a cékla hatásai között olyanok is vannak, amik csupán jelen írás keretei miatt nem kapnak részletesebb leírást: gátolja a ráksejtek szaporodását, javítja a vérképződést, csökkenti a vérnyomást, helyreállítja a sav-bázis egyensúlyt.

Hasznos a sportolók számára is

Az általános egészségügyi előnyökön túl az utóbbi időkben sportolók számára új megvilágításba helyezte a céklát a brit Exeter Egyetem. Egy 2009-es kutatás során sportolók számára adtak napi fél liter céklalevet 6 napon keresztül. A hatodik nap végére a placebócsoporthoz képest jelentős fejlődést mutattak. Átlagosan 16%-al tovább tudtak intenzív edzést végezni, mint a megelőző héten.  Ezt a tudósok a növényben található nitrátvegyületekkel magyarázták. Ezek a nitrátok növelik a vér oxigén ellátottságát és tágítják az ereket, ezáltal az izmok oxigénellátottsága megnövekszik, ami az állóképességet javulását eredményezi. Gyakorlatilag természetes No-fokozóként működtek a sportolók számára, de a táplálékkiegészítőkben található méreganyagok nélkül. Ez minden sportoló számára kötelezővé tette a cékla fogyasztását, akik már 2012-es olimpián széles körben alkalmazták a cékla levét. Pedig ezen túl is hasznos számukra! Hiszen tartalmaz ásványi szilícium-dioxidot, ami a kalcium felszívódását segítve, erősíti a váz és izomrendszert, ezzel elősegítve a sérülések megelőzését.

Jelentősége a clean eating terén

Tudtad, hogy a céklát jogosan nevezzük superfoodnak? Igazán magas koncentrációban tartalmaz különféle vitaminokat és sokféle vegyületet, amik táplálják a szervezetet és kifejezetten fejlesztik az egészséget. Mindemellett egy diétás ételről van szó, hiszen 100g-ban csupán 5.9g szénhidrátot tartalmaz, aminek egyötöde rost. Mint alapanyag tehát bátran használhatod, bármilyen diétában a nap bármely szakában is. Céklát azok is ehetik, akik a könnyebben emészthető ételeket kedvelik, de IBS, vagy FODMAP diéta esetén leginkább lé formájában ajánlott. A clean eatingben a szigorúan természetes összetevőkön túl talán a sokoldalú táplálkozásra helyezzük a legnagyobb hangsúlyt. Ezért fontos, hogy ne hagyj ki egy ennyire összetett zöldséget. Különösen fontos fogyasztása az őszi/téli időszakban, ahol a szezonális élelmek pótlására szolgál.

Hogyan fogyaszt a céklát?

A növénynek van egy jellegzetes, földes íze, ami miatt sokan nem szeretik. Jó hír viszont az, hogy ez az íz nem domináns és szinte bármilyen fűszerezés képes jelentősen csökkenteni. Jól passzol hozzá a hagyma, fokhagyma, bors, kakukkfű, de savanyúságként- vagy édességként is megállja a helyét. A mi kedvencünk a céklatócsni, amihez receptet is találtok nálunk, de bővített receptben az életmódprogramunkban is elérhető. Vékonyra szeletelve tepsiben sütve készíthető céklachips is, ami megsózva tökéletes snack helyettesítő. Ezek szuper diétás alternatívák, de ha egészségfejlesztő céllal szeretnéd fogyasztani, akkor tudnod kell, hogy sütés hatására sok hasznos anyag elveszik belőle. A superfood minden előnyét kihasználva érdemes ezért egy gyümölcsprést beszerezni és hidegen préselt lé formájában fogyasztani. A legfinomabb italt egyszerűen elkészítheted, ha 200g céklához, 200g almát adsz, majd az így készült lét egy kevés lime-al is megfacsarod. Hidd el, ez a megrögzött céklagyűlölőknek is ízleni fog 🙂 A sütésnél jobb megoldás, ha héjában főzöd, vagy párolod. Az így készített céklából levesek, saláták, vagy ecetes savanyúság készíthető, de süteményekbe pürésítve is meglepően jól viselkedik. Kevésbé ismert, hogy a cékla levelét is el lehet fogyasztani, érdemes ezzel is kísérletezned, mert salátákban, vagy akár ehető dekorációként is megállja helyét.