Egyéb

Hogyan tartsuk be újévi fogadalmainkat?

Újévi fogadalom - adj le néhány fölös kilót!

Az év lezárása, az újév kezdete valamilyen formában mindannyiunkat megérinti. Szeretjük a gondolatot, hogy egy új kezdet áll előttünk, hogy „tiszta lappal” indulhatunk. Sokan ilyenkor szeretnek visszatekinteni az elmúlt évükre, és észrevenni azokat a dolgokat, amelyeket hiányoltak az életükből, életmódjukból, és gyakran mindennél erősebben megjelenik a vágy, a motiváció, hogy ezen-azon változtassanak.

Ennek megfelelően rengeteg sporttal és étrenddel kapcsolatos fogadalom is megjelenik az éterben. Egyeseknek az egészség a cél, míg másoknak az izomtömegük növelése vagy a fogyás – akárhogyan is, egy dolog általában közös: az ünnepek alatti falatozás és iszogatás közepette azzal biztatjuk magunkat, hogy beleférnek az extra kalóriák, hiszen január elejétől úgyis rendszeresen edzünk majd, és odafigyelünk minden falatra, amely a szánkba kerül.

Lehet azonban bármilyen tiszta a szándék és erős a motiváció, hajlamosak vagyunk a valóságtól elrugaszkodott célokat kitűzni. Márpedig ha túl hirtelen, túl gyorsan próbálunk egyik szélsőségből a másikba ugrani, azt a szervezetünk és a pszichénk nem feltétlenül fogadja örömmel, nem is beszélve arról, hogy néha nem gondoljuk végig, hogyan fognak illeszkedni az új szokások az életritmusunkba. Hogyan fogunk például heti négy-ötször edzőterembe járni, ha rendszerint késő délután a munkából hullafáradtan esünk haza, vagy egészséges ebédeket főzni magunknak, mikor néha nincs többre türelmünk néhány kapkodva összedobott szendvicsnél?

Karácsonyi túlevés - a Clean Eating segít

A szélsőséges változtatások és a meggondolatlanság a leggyakoribb oka annak, hogy a legtöbb újévi fogadalom még január vége előtt megbukik. Ez annyiból jó hírt jelent, hogy némi tudatossággal és fokozatossággal életben tarthatók ezek a fogadalmak. Talán helyesebb kifejezés is lenne az újévi fogadalom helyett az újévi terv.

Bármi is legyen a célunk az életmódváltással, van néhány íratlan szabály, amit érdemes betartanunk, hogyha tartós eredményeket szeretnénk elérni.

Az egyik legfontosabb szabály, bármilyen elcsépeltnek hangzik is, a kiegyensúlyozott étrend. Néhány gyors internetes kereséssel több száz, ha nem több ezer különböző fogyókúrás diétára bukkanhatunk, azonban jól válogassuk meg, melyiket hisszük el – a legtöbb népszerű diéta teljes élelmiszer- vagy tápanyagkategóriák kizárására biztat minket. Az elmúlt néhány évtized tapasztalata és kutatásai azonban azt bizonyítják, hogy ezen diéták sikerének kulcsa ugyanúgy a kalóriabevitel csökkentése. Az étrend összetételénél sokkal-sokkal fontosabb a fenntarthatóság.

Ügyeljünk tehát arra – akár fogyásról, akár egészségmegőrzésről van szó – hogy olyan étrendet válasszunk, amit hosszú távon is tudunk folytatni. Ha a cél nagyon különbözik jelenlegi étrendünktől, az is elegendő, ha egyszerre csak néhány egyszerű dolgon változtatunk, és fokozatosan térünk át az új életmódra. Ez tovább növeli az eredményesség esélyét, és némi extra stressztől is megszabadíthat minket.

Érdemes lehet dietetikussal konzultálni, aki nemcsak abban tud segíteni, hogy biológiai igényeinknek megfelelő étrendet kövessünk, hanem abban is, hogyan küzdjük le a napi teendőink jelentette akadályokat és hogyan oldjuk meg, hogy ne kelljen végleg lemondani kedvenc édességeinkről vagy italainkról.

A mozgással hasonló a helyzet – a legfontosabb szempont itt is a fenntarthatóság. A fokozatosság itt az egészségünk szempontjából is kiemelt jelentőségű – ha rögtön napi szintű kemény edzésekkel próbálunk indítani, annak könnyen az ízületeink és ínszalagjaink láthatják kárát.

Ne add fel újévi fogadalmaidat!

Más tekintetben is fontos azonban az, hogy ne terheljük túl magunkat. Ha újrakezdők vagyunk, vagy van némi jártasságunk valamilyen sportban, természetesen előnyből indulunk. Azonban ha nincsen sok tapasztalatunk, érdemes először arra fókuszálni, hogy megleljük az élvezetet a mozgásban. A legtöbb edzőteremben ma már rengeteg opció érhető el. Kísérletezzünk bátran – melyik a legmegfelelőbb és legmotiválóbb számunkra? A csoportos edzések adnak extra löketet, vagy jobban szeretünk magunkban edzeni az edzőteremben, netán otthon súlyzózni vagy szobabiciklizni a tévé előtt? Lehet, hogy nagyobb önbizalmat adna néhány alkalom egy személyi edzővel?

Bár változtatni minden esetben nehéz, a szenvedés nem szükségszerű. Ne nehezítsük meg saját dolgunkat azzal, hogy szükséges rosszként gondolunk a közelgő változásokra – helyette igyekezzünk megtalálni bennük az élvezetet, és biztosan sikeresek leszünk.