Tudástár Tudatos táplálkozás

Hogyan váltsak ketogén diétáról Clean Eatingre?

A Clean Eating életmódként való alkalmazása rengeteg ember számára válik egyre szimpatikusabbá, aminek az oka leginkább abban keresendő, hogy ha nem átmeneti diétaként tekintünk rá, akkor nagyon sok pozitív hatást érhetünk el a segítségével. Mint már egy korábbi cikkünkben is kifejtettük, a tiszta étkezés nagyon jó hatást gyakorol az anyagcserénkre, gyorsítja az emésztést, természetes módon fogyaszt, erősíti az immunrendszert, fiatalítja a bőrt, miközben megszabadítja szervezetünket a méreganyagoktól is.

Sokan rengeteg diétát és huzamosabb ideig tartó módszert kipróbálnak annak érdekében, hogy egészségesebben táplálkozzanak és lefogyjanak, azonban előbb-utóbbi mindenki rájön arra, hogy igazán hatásos eredményt akkor érhet csak el, ha visszatér a táplálkozás gyökeréhez, a valódi tiszta étkezéshez, amikor még vegyi anyagok, tartósítószerek és megkérdőjelezhető eljárások nélkül táplálkozott az emberiség. Hogy mi a helyzet abban az esetben, ha éppen a ketogén diétáról szeretnénk átváltani a Clean Eatingre? Hogy a váltás simán és könnyedén menjen, előbb érdemes megismerkedni a ketogén diéta sajátosságaival és hátulütőivel.

Amit a ketogén diétáról tudni kell

A sok helyen csak keto diéta néven emlegetett táplálkozási irányelvről kevesen tudják, de eredetileg beteg emberek számára fejlesztették ki, és közel sem abból a célból, hogy lefogyjanak, éppen ezért kis túlzással teljesen nonszensz, ha valaki ezzel a megoldással szeretne egészségesebbé vagy vékonyabbá válni. Addig ugyanis rendben van a dolog, hogy a ketogén diétával csökkentjük a szénhidrátbevitelt, azonban bizonyos emberek számára egyenesen öngyilkosság, ha betartják a kérdéses módszer azon előírását, hogy a napi kalóriabevitelünk legalább 75 százalékát zsírok adják.

Ez egy esetben lehet jó megoldás, ha napi szinten több órát intenzíven sportolunk – tehát élsportolók vagyunk –, olyan betegségtől szenvedünk, melynek részeként nem tudjuk lebontani a zsírt, esetleg direkt azt szeretnénk, hogy növekedjen a testtömegünk, méghozzá lehetőleg zsírban. A ketogén diéta ugyanis arra alapoz, hogy ha a napi szénhidrátbevitelt csökkentjük, akkor a máj nekilát gyorsan kiüríteni a zsírraktárakat azért, hogy ebből jusson energiához. Ezzel nem is lenne probléma – a Clean Eating is részben erre épít – de mellette olyan drasztikus zsírfogyasztást ír elő ez a módszer, hogy amit leadunk, az rögtön fel is jön ránk szinte kamatostul, miközben a májunk feleslegesen dolgozik, túlterheli magát.

Az nyilván mindenképpen pozitívum a ketogén diéta kapcsán, hogy a cukrot és a fehér lisztet kiveszi, de legalábbis minimalizálja az étrenden belül, de cserébe teljesen nonszensz az a kérés, hogy a gyümölcsöket vagy a zöldségeket minimalizáljuk, mert az szénhidrát. Való igaz, de meg kell különböztetnünk az egészséges és a rossz szénhidrátokat, amit ez a diétatípus nem vesz figyelembe, ellenben a Clean Eating óriási figyelmet szentel neki, hiszen ha nem is töméntelen mennyiségben, de a jó szénhidrát bátran fogyasztható, hiszen a legtöbb tiszta ételben orbitális mennyiség fogyasztható.

Így álljunk át a Clean Eatingre

Mint a fentiekből már bizonyára világossá vált, ha a ketogén diétáról szeretnénk átállni a Clean Eatingre, akkor a legjobb alighanem az lesz, ha teljes egészében elfelejtünk mindent, amit korábban ezzel a módszerrel elsajátítottunk vagy megtanultunk, hiszen a tiszta étkezés egészen más alapokra helyezi majd az életedet. Ez akár szó szerint is érhető, hiszen segítségével nem egy közönséges, pár hétig alkalmazható, szenvedésekkel teli diétát kapunk, hanem egy olyan életmódot, melyet akár életünk végéig követhetünk, lévén semmiféle betarthatatlan szabályt nem erőltet ránk, csupán visszavezet minket a feldolgozatlan élelmiszerek időszakába, amikor az étel még valóban tiszta és egészséges volt.

Mert mi a lényeges a Clean Eatingnek? Valójában csak az, hogy tiszta élelmiszert fogyasszunk, vagyis ami az asztalra került, az a lehető legegyenesebb úton érkezett meg oda a földekről vagy a termelőktől. Teljesen mindegy, hogy az zöldség, gyümölcs, tojás vagy éppen valamilyen húsétel, minden elfogyaszthatunk, ha nem feldolgozás útján, konzervdobozból kerültek elő, vagy egy zacskóból kiöntött porból készültek. Nincsenek különösebb megszorítások, senki sem írja elő nekünk, hogy milyen sok zsírt vagy szénhidrátot együnk, a cél itt a tisztaság elérése, mely alapvetően biztosítja az egészséges alternatívákat, valamint segít nekünk abban, hogy leadjuk felesleges kilóinkat. Mindezt különösebb erőlködés vagy állandó kalóriaszámlálás, hovatovább betarthatatlan szabályok sokasága nélkül!

A teljes átállás – ez bármelyik esetben érvényes, akár ketogén, akár egyéb diétáról módosítunk Clean Eatingre – mindig legyen fokozatos, ajánlatos először normál étrendre váltani, majd inkább onnan bevezetni a tiszta élelmiszereket a mindennapjainkba. Keressünk mindig megbízható boltokat és termékeket, fedezzünk fel szuper piacokat, és ami még fontosabb: tárazzunk be olyan receptekkel, melyek lehetővé teszik, hogy a tiszta étkezés ne az íztelenségről vagy az egyhangúságról, hanem a finomabbnál-finomabb lakomákról szóljon.