Tudástár Tudatos táplálkozás

Mi a különbség a Keto és a Clean Eating között?

Az egyes diéták és életmódok között gyakran óriási különbségeket tapasztalhatunk. Némelyek valóban csak arra alkalmasak, hogy ideig-óráig kövessük őket, és míg mások tökéletesen beépíthetők a mindennapjainkba, tehát életünk végéig alkalmazhatók előszeretettel, addig léteznek olyanok is, melyeket egyáltalán nem lenne szabad követnie senkinek sem.

Hogy a Keto diéta melyik kategóriába sorolható, azt nem a mi tisztünk eldönteni, ellenben azt határozottan fontos kiemelni róla, hogy életmódként való alkalmazása egyáltalán nem szerencsés, és mivel fogyókúrára sem feltétlenül alkalmas, ezért érdemes lehet alaposan meggondolni alkalmazását. Különösen hosszabb távon, hiszen míg a Clean Eating gyakorlatilag nem más, mint visszatérés a táplálkozás évmilliók alatt kifejlődött gyökeréhez, egy olyan időszakhoz és korszakhoz, amikor az emberiség még vegyszerektől mentesen termelt, és mesterséges adalékanyagok nélküli élelmiszereket fogyasztott, addig a Keto a jelen kor táplálkozási szokásait igyekszik egy olyan szabályrendszerrel ötvözni, ami nem feltétlenül tesz jót mindenkinek.

Ahhoz azonban, hogy megismerjük az alapvető különbségeket a Keto és a Clean Eating között, fontos lehet számításba venni a kettő sajátosságait, hiszen csak így lehet rácsodálkozni arra, hogy már az alapok tekintetében milyen szöges ellentétben áll egymással a két módszer

A Keto sajátosságai

A Keto, vagy más ismert nevén ketogén diéta eredetéről tudni kell, hogy kezdetben egy kifejezetten betegek számára kifejlesztett speciális étrend volt, és mint megannyi más fogyókúrás módszer, ez is a gyógyászatból került át a mindennapokba. Lényeges azonban kiemelni, hogy a Keto nem azért lett kifejlesztve, hogy lefogyjanak tőle az emberek, esetében az étkezési és felszívódási zavarok bizonyos problémáit lehetett orvosolni úgy, hogy közben a páciensek életminősége nem romlott drasztikusan. Kifejezetten nagy tévedés tehát azt hinni, hogy a Keto életvitelszerűen folytatható, követésével pedig lefogyhatunk! Merthogy milyen szabályokat is fektet le a ketogén diéta?

Elsődlegesen azt, hogy a szénhidrátbevitelt csökkenti. Ez kifejezetten pozitív akkor, ha elválasztjuk egymástól a hizlaló rossz szénhidrátokat – például a fehér lisztből készült ételeket –, a jó szénhidrátoktól, így például a gyümölcsöktől. Csakhogy a Keto esetében ennek a fontosságára ritkán hívják fel a figyelmet, de ami sokkal rosszabb, hogy a szénhidrátbevitel csökkenésével párhuzamosan a zsírbevitel növelését írja elő ez a módszer, ami végsősoron sokkal nagyobb kalóriabevitelt jelenthet. A Keto követése során ugyanis a mindennapi kalóriabevitelünk háromnegyedét, azaz 75 százalékát zsíroknak kell adnia, ami közel képtelenség, de legalábbis biztosan nem egészséges.

Olyan emberek számára lehet szerencsés ez az életvitel, akik a nap 24 órájából 12-t legalább edzéssel töltenek, de nekik sem a legjobb, hiszen alig van fehérjebevitel, az izmoknak tehát nem jut elég tápanyag. Mert a ketogén módszer arra építi tudományosan a sikerét, hogy a szénhidrátbevitel drasztikus csökkentésével vészüzemmódba kapcsolja a májat, hogy az elkezdje a szervezeten belül lebontani a zsírt. Ez eddig a pontig még rendben is van, de ha ezt orbitális mennyiségű zsírral pótoljuk, akkor gyakorlatilag ugyanott vagyunk, ahonnan elindultunk, sőt nagyon sokan inkább csak híznak, ha a Keto megoldást választják. Nyilván vannak előnyei ennek a diétának, hiszen a cukrok vagy a fehér liszt kivonása nagyon előnyös, de gyakorlatilag ugyanezt tesszük a Clean Eating esetében is, csak mellette nem kényszerítjük tűrőképességének határaira, vagy azokon is túlra a szervezetünket.

A Clean Eating sajátosságai

A Clean Eating kapcsán az első és legfontosabb dolog, amit meg kell jegyezni, hogy nem egy fogyókúrás módszer, nem egy pár hétig alkalmazható diéta, hanem egy életmód, egy életvitel, amit életünk végéig követhetünk úgy, hogy közben alig kell lemondanunk valamiről, éhezni pedig garantáltan nem fogunk. Mint a nevében is benne van, a Clean Eating lényege, hogy tisztán táplálkozzunk, azaz a tányérra tett étel olyan összetevőkből álljon, mely nincs tele cukorral, színezékekkel, tartósítószerekkel és egyéb ismeretlen eredetű adalékanyagokkal, hanem átalakulás nélkül, gyakran közvetlenül a földekről kerül a tányérunkra.

Itt nincs szükség éhezésre, nincs szükség drasztikus megszorításokra, mindössze arról van szó, hogy tiszta élelmiszer jusson be a szervezetünkbe. Ezzel azonnal kivonjuk az összes feldolgozott extra cukrot, az összes rossz szénhidrátot, vagyis a hízásért felelős alapanyagok közel 70 százalékát a mindennapjainkból, miközben tiszta tápanyagok jutnak be a szervezetünkbe. Gyümölcs, zöldség, tojás, bármilyen húsétel vagy tejtermékek – itt minden számításba jöhet, a lényeg, hogy ne porokkal, konzervekkel, vagy zacskókból előszedett fagyasztott termékekkel főzzünk, ne ezekből étkezzünk, mert azzal rengeteg nem kívánatos tápanyagot vihetünk be a szervezetünkbe, melyek hízáshoz vezetnek. A Clean Eating tehát úgy csökkenti a felesleges kalóriák számát a mindennapi táplálkozás során, hogy közben nem kell éheznünk, ezáltal természetesen fogyunk, szervezetünk méregtelenítése beindul, immunrendszerünk pedig megerősödik.