Agyépítők – Hogyan gyógyítja és védi agyunkat az egészséges bélflóra – egy életen át?

Ez az összefoglaló dr. David Perlmutter és Kristin Loberg ‘Brain Maker. The Power of Gut Microbes to Heal and Protect Your Brain – and Your Life’ című könyve alapján készült.

A mikrobiom (zavara) és az agy

Az Agyépítők részletesen bemutatja az emberi bélrendszerben élő összetett mikrobiomot és annak hatását az agyra. Az Alzheimer-kór, a hangulatzavarok, a figyelemhiányos hiperaktív zavar (ADHD), a szklerózis multiplex, az autizmus és más betegségek növekvő aránya a bélben megtelepedő több ezer mikroorganizmus, elsősorban baktériumok egyensúlyhiányához kapcsolódik.

A mikrobiom zavara már a születéskor elkezdődhet a császármetszéssel született gyermekek esetében, mivel ezek a csecsemők nem veszik át anyjuk mikrobiomjának jellemzőit a szülőcsatornából. Ehelyett a bőrrel való érintkezésből vesznek fel kevésbé hasznos baktériumokat.

Továbbá a mikrobiom zavaraihoz vezethet a gazdag nemzetek ultra-tiszta, antibiotikumokkal terhelt, nagy stresszhatással járó életmódja és rostszegény étrendje, valamint a környezeti mérgeknek való kitettség is.

Az Agyépítők korrekciós intézkedéseket ír elő a mikrobiom javítására, beleértve egy heti minta menüt és recepteket. Ezek alacsony cukortartalmúak (hogy segítsenek a gyulladások megfékezésében) és alacsony gluténtartalmúak (mivel a glutén miatt a bél elveszíti integritását, és a baktériumok olyan helyekre szivárognak be, ahová nem tartoznak).

A magas rosttartalmú ételek szintén kulcsfontosságúak, mert táplálják a bélbaktériumokat, segítenek a cukor szabályozásában és megelőzik a szivárgó bél szindrómát.

Szintén fontosak a prebiotikumok (szénhidrátok, amelyek nem emészthetők, de táplálékot nyújtanak a probiotikumok számára), mint például a hagyma és a fokhagyma, az erjesztett élelmiszerekben található probiotikumok (élő baktériumok és élesztők), valamint az egészséges zsírok.

Olyan étrend-kiegészítők, amelyek Lactobacillust és Bifidobacteriumot (jó bélbaktériumokat) tartalmaznak, szintén ajánlottak.

A betegeknél szükség lehet probiotikus beöntések alkalmazására, amely még a mikrobiomzavar súlyos eseteiben is jelentős javulást eredményezhet.

Az agyhoz kapcsolódó betegségek és a mikrobiom kapcsolata

  • A modern orvostudomány számos sikere ellenére kevés előrelépés történt az aggyal kapcsolatos állapotok (köztük az Alzheimer-kór, az autizmus, az ADHD, a demencia, a depresszió, a hangulatzavarok, a migrén, a szklerózis multiplex és a Parkinson-kór) kezelésében és megelőzésében.
  • Az élen járó tudományok felfedezik, hogy az agyhoz kapcsolódó betegségek kapcsolatban állnak a bélrendszerrel, különösen a gyulladás és a szabad gyökök által okozott károk elleni küzdelemmel kapcsolatban. Ezek a felfedezések, amelyek egészen a székletanyag-átültetés alkalmazásáig terjednek a mikrobiom javítására, forradalmasítani fogják az orvostudományt.
  • Minden emberben legalább 360 mikroba él, a legtöbbjük a bélben. Mindegyiknek saját DNS-e van, és együtt alkotják a mikrobiomot, amely kulcsfontosságú az emberi egészség szempontjából.
  • A bélrendszer részt vesz az immunválaszban, a gyulladás elleni küzdelemben, a vitaminok és neurotranszmitterek termelésében és a tápanyagok felhasználásában. Ez hatással van a hangulatra, az immunitásra, a libidóra és az anyagcserére.
  • Az egészségügyi kihívások jobbra változtathatók a bélrendszer állapotának javításával. A fent felsoroltakon kívül ezek közé tartozik az asztma, az allergia, a krónikus fáradtság, a cukorbetegség, a súlyproblémák, a memóriaproblémák, a bélrendszeri rendellenességek, az álmatlanság, az ízületi gyulladás, a magas vérnyomás, a krónikus élesztőgombás fertőzések, a rossz lehelet és a bőrproblémák.
  • Az egészséges bélrendszer érdekében az embereknek prebiotikumokat (például hagymát és fokhagymát) valamint probiotikumokat kell fogyasztaniuk, amelyek az erjesztett élelmiszerekben (úgy mint a savanyú káposztában és a joghurtban) találhatók. Az optimális étrend alacsony szénhidráttartalmú, gluténmentes, magas rosttartalmú, alacsony cukortartalmú, és tele van egészséges omega-3 zsírsavakkal, amelyek olívaolajból, vadon élő halakból és szabadon legeltetett, fűvel táplált állatokból származnak.
  • A legtöbb bélbaktérium (Firmicutes és Bacteroidetes) olyan baktériumok, amelyek minden emberben előfordulnak. A Firmicutes felé irányuló egyensúlyhiány bekapcsolhatja az elhízás, a cukorbetegség és a szívproblémák génjeit. Ám ez az egyensúlyhiány diétával és böjtöléssel korrigálható.
  • A cukor, a glutén, a feldolgozott fruktóz, a klóros víz, a fogamzásgátló tabletták, a genetikailag módosított élelmiszerek (GMO), a nem-szteroid gyulladáscsökkentők (NSAID) és az antibiotikumok mind káros változásokat okoznak a mikrobiomban, ezért kerülni kell őket. A stressz szintén hatással lehet a mikrobiomra, és ezt is kordában kell tartani.
  • A magas vércukorszint és a demencia közötti egyértelmű összefüggés ellenére az orvosi közösségen belül eddig keveset foglalkoztak ezzel az információval. Az olívaolaj és/vagy vegyes diófélék fogyasztása bizonyítottan segít az idős betegeknek az emlékezés és a memória javításában.
  • A tápanyagok felszívódását zavaró glutén és a gyulladás közötti kapcsolat jól ismert. Mindenkinek – még azoknak is, akiknek nincs gluténérzékenységük – érdemes kerülni a gluténtartalmú élelmiszereket.
  • A hangulatzavarok és a bélbaktériumok közötti kapcsolatot egykor elfogadta az orvostudomány, majd kiesett a népszerűségből, de mostanában újra előtérbe került. A kávé, a kakaó, a vörösbor, a fekete tea és a kurkuma flavonoidokat tartalmaznak, és a mikrobiom kiegyensúlyozása szempontjából prebiotikumként hatnak.
  • Az egész életen át tartó optimális bélrendszeri egészség érdekében a csecsemőket természetes úton kell megszülni, hogy ki legyenek téve az anya bélbaktériumainak, és szoptatni kell őket. Ez csökkenti az ADHD, a cöliákia és más betegségek kockázatát.

Fontos emberek

Dr. David Perlmutter floridai neurológus, a Grain Brain (magyar fordításban: Gabonaagy – Életmódprogram) című bestseller szerzője, a prebiotikumok, probiotikumok és a gluténmentes étrend híve.

Perlmutter páciensei:

Carlos 43 éves volt, és hosszú betegség után diagnosztizálták nála a szklerózis multiplexet. Sétapálcával járt és gyengének érezte magát, de probiotikus beöntésekkel és egy Angliában végzett székletátültetéssel (FMT) végzett kezelés után jelentősen felépült.

Az 56 éves Martina szorongástól és depressziótól szenvedett, de a prebiotikumokkal, probiotikumokkal és gluténmentes diétával végzett kezelés hatására minden gyógyszerét el tudta hagyni.

A 12 éves Jason autista volt, de a probiotikumok szedése és az FMT után állapota nagymértékben javult. Édesanyja a terhesség végén antibiotikumokat szedett, és Jason maga is sokszor szedte a gyógyszereket.

Christophernél 13 évesen Tourette-szindrómát diagnosztizáltak. A szindróma tünetei gyakorlatilag eltűntek a probiotikus beöntésekkel való kezelés után.

Miben rejlik az Agyépítők sikere?

Dr. David Perlmutter floridai neurológus és híres egészségügyi guru kibővíti az életreceptjét az Agyépítők című könyvében, amely a 2013-as bestsellerének, a Gabonaagynak a folytatása.

Az Agyépítők azt a káprázatos új tudományt vizsgálja, amely számos súlyos betegséget a bélbaktériumok, vagyis a mikrobiom egyensúlyának felborulásával hoz összefüggésbe.

Az olvasót részletes körútra viszi arról, hogyan működik a bélrendszer, és hogyan lép kölcsönhatásba az aggyal és a központi idegrendszerrel, majd ugyanilyen részletes útmutatást ad arról, hogy mit kell enni és milyen étrend-kiegészítőket kell szedni a gyulladás és a szabad gyökök káros hatásainak leküzdése érdekében.

A könyv első része – amely a bélfolyamatokra összpontosít – tele van igen részletes információkkal, terjedelmes lábjegyzetekkel, valamint hasznos grafikonokkal és táblázatokkal. Az anyag általában jól szervezett és rövid egységekre bontott, az írásmód pedig közérthető és informatív, de az olvasónak mégis sok mindent kell megemésztenie.

Az Agyépítők először részletezi a bélben élő élesztőket, gombákat, őslényeket és baktériumokat, majd a vagus ideg, a mitokondriális DNS, a citokinek, a glutamát, a lipopoliszacharid és még sok minden más szerepét boncolgatja. Ezt a részt feldobandó, az Agyépítők egy provokatív kvízt ad az életmódról és a táplálkozásról, amely végül frusztrálóvá válik, mert nincs kulcs, amely megmondaná az olvasónak, hogy mit jelentenek a konkrét válaszok. Az egyetlen módja annak, hogy kitaláljuk a megoldást az, hogy alaposan elolvassuk az egész könyvet.

Sok olvasó úgy érezheti, hogy inkább a lényegre térne, és egyből átugrana a Perlmutter- féle étrendre és az általa javasolt táplálékkiegészítőkre és életmódra vonatkozó ajánlásokhoz. Ezt a kísértést azonban érdemes leküzdeni, mert Perlmutter tanácsainak magyarázatai lenyűgözőek, szemet gyönyörködtetőek, néha ellentmondásosak és időnként egyenesen kellemetlenek, de mindenképpen érdemes elolvasni.

Az elme és bél kapcsolatát már Hippokratész, az ókori Görögország nagy orvosi úttörője is az egészség kulcsfontosságú összetevőjeként ismerte fel, és a történelem során az orosz származású XIX. századi tudós, Élie Mechnikov is népszerűsítette.

Később viszont kiesett a népszerűségből, ahogy a neurológiai tudomány szűken magára az agyra összpontosított. Sok neurológus még mindig ragaszkodik ehhez a szűk fókuszhoz, sajnos a betegeik kárára. Ez napjanikban kezd megváltozni, bár az új kutatásokból származó felfedezéseket általában csendben jelentik be, és csak lassan jutnak el a nagyközönséghez.

A nemzetközi Humán Genom Projekt például rengeteg nyilvánosságot kap, de kevesen hallottak az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet keretében folyó Humán Mikrobiom Projektről, amely a mikrobiom feltérképezésével és az emberi egészséggel való kapcsolatának vizsgálatával foglalkozik.

Perlmutter azt a feladatot tűzte ki maga elé, hogy a nyilvánosságot tájékoztassa ezekről az új fejleményekről, mert Hippokratészhez és Mechnikovhoz hasonlóan ő is hisz abban, hogy a mikrobiom az emberi test fontos szerveként működik.

A két legradikálisabb új fejleményt a kellemetlen, de még mindig lenyűgöző részek jelentik, amelyek az átültetett székletet és a parazita féregpetéket használó terápiákról szólnak. A székletanyag-átültetés (FMT) forradalmasíthatja az autizmus és más betegségek kezelését azáltal, hogy az egészséges bélből származó jó baktériumokat beöntéssel, illetve olyan eljárásokkal, mint a vastagbéltükrözés vagy akár a székletet tartalmazó tabletták lenyelésével – egyfajta probiotikumként – az egyensúlyhiányos bélbe juttatják.

Bár az FMT-t az Egyesült Államokban csak a kórházakat sújtó Clostridium difficile fertőzés kezelésére engedélyezték, ez az ötlet nem olyan távoli, mint amilyennek hangzik. Más felhasználási módokat is tesztelnek, különösen külföldön, és az Egyesült Államokban megnyílt az első nyilvános székletbank, az OpenBiome.

Úgy tűnik, hogy a parazita féregpetéknek még nincs bankja, de a gyulladásos bélbetegségek (IBD) kezelésére tanulmányozzák őket. A féreg jelenléte megváltoztatja a bélbaktériumok összetételét, és az Agyépítők szerint ez azért működik, mert az IBD összefügghet a túl tiszta környezettel, mivel a világ kevésbé fejlett területein (például a vidéki Afrikában ritka az IBD).

Az Agyépítők aktualitása

Miután az I. részben áttekintette az élettani tényezőket, az Agyépítők a II. részben a környezeti tényezőkre összpontosít, beleértve nemcsak az étrendet, hanem a gyógyszereket, illetve az élelmiszerekben, a háztartási termékekben és a ruházatban található vegyi anyagokat és a stresszt is.

Ezek a kinyilatkoztatások Perlmutter és sok más orvos és tudós szemét is felnyitották, akiknek kutatásait idézi. Különösen igaz ez a cukorbetegség és az Alzheimer-kór kezelésére, amelyeket ma már annyira összefüggőnek tartanak, hogy egyes szakértők szerint az Alzheimer-kór a cukorbetegség harmadik fajtája.

A mikrobiom és az agy összefüggése megmagyarázza például, hogy az ősi kínai orvoslás a megfelelő gyógynövények (például a ginzeng) használatával miért volt képes a bélbaktériumok módosításával befolyásolni a cukorbetegséget. Lehetséges, hogy a diétás beavatkozás a betegség elsődleges kezelésévé válhat? Perlmutter óvatosan figyelmeztet arra, hogy a kutatások még előzetesek és folyamatban vannak.

Az Agyépítők tele van ilyen figyelmeztetésekkel arra vonatkozóan, hogy az idézett tanulmányok még folyamatban vannak, kezdetlegesek, illetve hogy további kutatásokra van szükség a könyv számos kulcsfontosságú pontjának bizonyításához. Ez is kiemeli azt a tényt, hogy Perlmutter kinyilatkoztatásai nem mind általánosan elfogadottak és néha ellentmondásosak, annak ellenére, hogy gyakran szerepel a televízióban a The Dr. Oz Show-ban és más médiumokban.

Egyes diétás szakértők ezeket a pontokat a tudományos bizonyítékok hiányának, sőt, károsnak bélyegezték, például a magas zsírtartalmú ételek fogyasztásának engedélyezését. Pedig azóta már sok kutatás bizonyította ennek ellenkezőjét: a megfelelő mennyiségű és minőségű zsírok fogyasztása igenis előnyös a szervezetünk számára!

Amint az olvasók túllépnek a miérteken, eljutnak a lényegre, hogy Perlmutter szerint mit kellene enniük. A mikrobiom javítására vonatkozó általános receptek sok hagyományos bölcsességet ötvöznek néhány konkrét ajánlással, amelyek az első részben ismertetett folyamatokhoz igazodnak.

Igyunk sok vegyszermentes vizet, aludjunk jól, kezeljük a stresszt, mozogjunk rendszeresen. Ezeknek a tanácsoknak nagy része a mainstream diéták standardja, de ez nem minden! Ezek a különbségek azok, ahol néhány szakértő azt javasolja, hogy Perlmutter receptjét ne szó szerint építsük be a mindennapjainkba, hanem azokat alapul véve alakítsuk a saját igényeinknek megfelelően.

Az Agyépítők első része, a Gabonaagy nagy sikert aratott az olvasók körében, ugyanakkor vitákat is kiváltott. Az Agyépítők minden bizonnyal ugyanezt fogja tenni. 

Az olvasóknak maguknak kell eldönteniük, hogy Perlmutter tanácsaiból mennyit akarnak beépíteni saját életmódjukba. 

Az Agyépítők tanácsai

Az ideális étkezés magas rosttartalmú, alacsony cukortartalmú gyümölcsökből és zöldségekből, omega-3 zsírsavakból áll, amelyek olyan forrásokból származnak, mint az olívaolaj és a lenmag, valamint fermentált fehérjéből. Az erjesztési folyamat a káros cukrokat alkohollá vagy szén-dioxiddá, valamint szerves savakká változtatja.

A természetes források közé tartozik az élő forrásból származó joghurt, a kefir, a kombucha tea, a koreai alapanyag kimchi, a savanyú káposzta és a savanyúságok, valamint a szabad tartásból származó tojás, hús és hal. Prebiotikumokat kell hozzáadni hagyma, nyers fokhagyma, nyers póréhagyma, nyers spárga és néhány más zöldnövény formájában.

A feldolgozott élelmiszereket kerülni kell, még akkor is, ha a csomagolásukon az áll, hogy gluténmentesek, a vizet pedig szűrni kell. Műanyag csomagolást és teflonbevonatú serpenyőket és edényeket nem szabad használni.

Ezen ajánlások némelyike (mint például a tojás fermentálása és a nyers póréhagyma fogyasztása) talán kissé nehezen emészthető, de az Agyépítők enged némi mozgásteret, amíg az általános irányelveket betartják.

Azok számára, akik túl messzire tévednek, a szigorú diétához való visszatérés újraindítja a bélrendszer egészségét. A legtöbb olvasó számára szintén üdvözlendő lesz a csokoládé, a kávé, a fekete tea és a vörösbor mérsékelt fogyasztására vonatkozó ajánlás, amelyek mindegyike antioxidáns.

A stevia édesítőszer megkapja a Perlmutter-pecsétet, akárcsak öt alapvető Lactobacillus és Bifidobacterium étrend-kiegészítő, valamint néhány további lehetőség (például a D-vitamin és a kurkuma).

Az általános diétás áttekintés után az Agyépítők hétnapos étkezési tervet és recepteket mutat be, többek között azt is, hogyan kell tojást erjeszteni és kefirt készíteni.

A program azt ajánlja, hogy 24 órás böjtöléssel kezdjünk, hogy lelassítsuk az öregedési folyamatokat és bekapcsoljuk a szervezet zsírégetőit, valamint egy probiotikus beöntéssel, amelyhez részletes utasításokat is mellékel.

Furcsa módon azonban nincs szó a program adaptálásáról azok számára, akik a vegán vagy vegetáriánus életmódot választják. Azonban elképzelhető, hogy ez lesz Perlmutter megjelenő következő könyvének témája. Mindenki más számára az Agyépítők jó tanácsok, némi tudomány, valamint étrend- és étrendkiegészítő ajánlások keveréke, amelyek mindenképpen figyelmet érdemelnek.

*

Dr. David Perlmutter könyve magyarul is megjelent, Agyépítők címmel. Előzménye, a Gabonaagy című könyv is elérhető magyar nyelven.

Nature

Tartalmainkat először hírlevél-olvasóinknak küldjük el. Iratkozz fel, hogy elsőként kapd meg leveleinket!

Tartalmainkat először hírlevél-olvasóinknak küldjük el. Iratkozz fel, hogy elsőként kapd meg leveleinket!

Olvass további hasznos tartalmakat:

Miért sóvárgunk az édesség után?

Ha napközben Te is többször tapasztalod, hogy kívánsz valami édeset, tudd, hogy ezzel nem vagy egyedül. Ugyanakkor egy kis odafigyeléssel véget lehet vetni a sóvárgásnak. Hogyan? Cikkünkből mindent megtudsz a kívánósságról és annak leküzdéséről.

Elolvasom