Kreatin

A kreatin a testünkben keletkező, energiát szolgáltató összetett anyag. Elsősorban a májban termelődik aminosavakból, glicinből és metoninból. A májból a véren keresztül az izomba jut, ahol a foszfáttal összekapcsolódva kreatin-foszfátot képez.

Az izomsejtek naponta kb. 2 -3 g kreatint termelnek. Amikor a kreatin-foszfát ATPvé bomlik le (energiává válik), visszaalakítható kreatin-foszfáttá, vagy átalakítható egy másik anyaggá, kreatininné, amely a veséken keresztül vizeletként távozik.

Egy átlagos személy 120 g kreatint raktároz, ez majdnem teljes egészében a vázizomzatban van (főleg a gyorsan összehúzódó izomrostokban). Ennek a mennyiségnek a 60-70%-a kreatinfoszfátként raktározódik (PC), 30-40%-a szabad kreatin.

Kreatint az ételekből nyerhetünk, jellemzűen húsfélékból, pl. halból (tonhal, lazac, tőkehal), marhából, sertésből (a nyers halban vagy nyers húsban kb. 3-5 g/kg kreatin van). Ez azt jelenti, hogy a vegetáriánusoknak nincs táplálkozásukból származó készletük. Ha azonban teljesítményfokozó hatást akarunk elérni, akkor a kreatint nagyobb adagban kell bevinni annál, mint amit az ételeinkből várnánk. Naponta legkevesebb 2 kg nyers húst kellene ennünk ahhoz, hogy megterheljük az izmokat kreatinnal.

A '90-es években a kreatin monohidrát gyorsan meghódította a sport és testépítő világot. A testépítőket felismerték a kreatin kivételes hatásait, méghozzá annyira, hogy már alapvető részét képezi sok sportoló étrendjének. Ajánlói szerint a kreatin stimulálja az energiatermelést, ezért eredményesebb edzésekhez vezet. Túl-hidratálja továbbá az izomsejteket vízzel és az izomrostok növekedését és erősödését okozza. Mi elsősorban kreatin-monohidrát készítményeket ajánljuk a hangzatos designerkreatinok helyett. Kreatinfogyasztást mindenképp kúraszerűen (8-10 hetes periódusokban) ajánlunk. Céltól függően napi 5-10g bevitellel.

Bár a táplálékkiegészítő gyártók és médiumaik ezt tagadják a kreatinnek mellékhatásai si vannak.  A felhasználók említése szerint izomgörcs, hányinger, hányás is előfordult. Hosszú távon károsíthatja a vesét, rohamkeltő hatása is lehet. Orvosilag igazolt, hoyg egyes gyulladáscsökkentő gyógyszerek és a kreatin együttes használata átmeneti károsodást idézhet elő a vesefunkcióban. Nagy dózisban fogyasztva okozhat hasmentést és vérnyomásemelkedést is.

 

Nature

Tartalmainkat először hírlevél-olvasóinknak küldjük el. Iratkozz fel, hogy elsőként kapd meg leveleinket!

Tartalmainkat először hírlevél-olvasóinknak küldjük el. Iratkozz fel, hogy elsőként kapd meg leveleinket!

Olvass további hasznos tartalmakat:

A nagy rostmustra

Mik is azok a rostok? Minden rosttípusnak megvan a maga egyedi szerkezete és hatása az emésztőrendszerre és az egészségre. Pontosan milyen szerepük van? Lássuk!

Elolvasom