Fitness

Amit a sportsérülésekről tudni kell

Izomláz

Apró mikrosérülések, gyulladások az izomrostokban, amik hatására fájdalom lép fel az izom működtetésekor Az izomláz a test válasza a szokatlan terhelésre, vagy túlterhelésre. Következtében tejsav halmozódik fel az izomrostok között, ami gyulladást okoz. Az izomlázzal kapcsolatban számos tévhit elterjed. Leggyakoribbak a „rá kell dolgozni” és a „nélküle nem lehet fejlődni”… Egyik sem igaz.

Kezelése: lassú futás, forró fürdő, óvatos nyújtás. Persze leginkább a megelőzésre kellene gondot fordítani, alapos bemelegítéssel, fokozatosan felépített edzéstervvel, edzés utáni levezetéssel, nyújtással előzhetjük meg az ártalmatlan, de kellemetlen érzést.

Izomgörcs

Az izomlázhoz hasonlóan ártalmatlan, de még annál is kellemetlenebb. Az izomgörcs kialakulását az okozza, hogy zavar keletkezik az izom tápanyag– és oxigénellátásában. De oka lehet a fáradtság, a túlerőltetés, esetleg egy túlságosan szűk ruhadarab is. Az izomgörcsök kialakulását elősegíti a magnéziumhiány, a kalciumhiány, vagy a magas káliumszint.
A görcs érzése során az izomnak abban a pillanatban az adottnál jóval több energiára és oxigénre lenne szüksége a megfelelő működéshez.
Oka: többnyire az izmok anyagcseréjének zavarában keresendő, Tünet: heves, görcsös fájdalom, melynek

Kezelése: az izom azonnali nyújtása, később masszírozása, melegben tartása. Soha ne borogassuk hideggel, inkább válasszuk a megelőzést és szedjünk magnéziumot és kalciumot, vitaminokat és sok folyadékot.

Izomhúzódás

Az izomrostok sérülése, rosszabb esetben hasadása, ami egy hirtelen mozdulatból, vagy a bemelegítés hiányából adódhat. Az izmok feszülésének egyenletessége felborul, a normális izomműködésben zavar lép fel. Sok esetben a tünetek a sérülés időpontjában alig észrevehetőek, később kellemetlen nyomást, feszülést érzünk, majd a fájdalom erősen fokozódik. Az erősebb izomhúzódás eredményezhet duzzadást, vagy vérömleny kialakulását.

Kezelése: az izmot azonnal érdemes lehűteni. Külsőleg segíthetnek a különféle fájdalomcsökkentő és gyulladásgátló hatású kenőcsök (flektor gél, árnikakenőcs), de jó hatással bír az erős gyulladáscsökkentő hatásáról ismert kurkuma is..
Abban az esetben ha a sérült rész nem mozdítható, nem terhelhető, ha a duzzanat növekszik, vagy deformálódik azonnal fordulj orvoshoz! Az izomhúzódás négy héten belül tökéletesen meggyógyul, ha addig nem terheljük.

Izomrándulás

Az izomrándulás során az izom megfeszített állapotban kerül nyújtásra. Az izom rostjai a nagy terhelés hatására sérülnek, elszakadnak. A rándulást sokan nem veszik komolyan, pedig három fokozatát is elkülönítik annak súlyosságától függően

Kezelése: A nyugalomba helyezés után az elváltozás 7-10 nap múlva általában teljesen meggyógyul, közben nyugtató krémekkel kenegethetjük. Megelőzhető alapos bemelegítéssel, rendszeres nyújtással és megfelelő védőeszközök ( bandázsok, súlyemelő öv,…) használatával.

Ínhüvely-gyulladás

ínhüvelyygulladásTúlterhelés következménye, vagy szokatlan mozdulatsor ismétlése is okozhatja nem bejáratott izmok esetében.  Az ínhüvely-gyulladás során a beteg keze, mozdulatai fájdalmassá és esetlenné válnak, nehézkes a tárgyak megmarkolása, megtartása, sőt még az ujjak ökölbe szorítása is.

Kezelése: Mindenekelőtt a fájó terület kímélése, hűtés, esetleg éjszakára borogatás. Nem múló gyulladás esetén szakorvos által beadott injekció általában megoldást jelent. Megelőzésként a megterhelő edzések alatt jó minőségű felszerelés (kesztyű, cipő) és szorítókötés (pl. csuklószorító) használata.

Ínszalag-szakadás

Heves szúró fájdalommal járó sérülés, amit okozhat egy rossz mozdulat, de előidézheti koordinációs zavar vagy fokozott ásványanyag-veszteség is. Általában nehéz terhelések alatt vagy után következik be, amikor az izmot jelentősen túlterheljük, ezért a súlyzós edzésekben fokozott veszélyt jelent.
Az ínszalag-szakadás általában véraláfutással is jár.

Kezelése: A sérült testrészt mielőbb el kell lazítani, fel kell polcolni, majd jéggel érdemes hűteni. A gyógyulási idő általában 5-6 hét, ami alatt fokozottan fontos a pihentetés. Ha nem várjuk meg a teljes gyógyulást, az izomrostok képesek egymással összehegedni, az izom veszít a rugalmasságából, és újabb szakadás veszélye lép fel.

Ficam

sportsérülés

<p”> Ízületi ficam akkor alakul ki, ha a két ízület közötti kapcsolat részlegesen vagy teljesen megszakad, vagyis az ízületi porcfelszínek elmozdulnak egymástól. Ficam esetén z ízületi toknak a szalagjai szakadnak el.
Teljes ficam esetén a két porcfelszín teljesen eltávolodik egymástól, míg a részleges ficamnál az ízületi felszínek részben még érintik egymást, viszont a csontok helyzete már nem anatómiás. Teljes ficam leggyakrabban a vállízületben, könyök-, ujjízületekben és a térdkaláccsal fordul elő. Részleges ficam a térdben és bokában jön létre leginkább.
Ficam esetében az ízületet fájdalmas, duzzadt, beszűkült mozgás jellemzi.  Fizikális vizsgálattal és röntgenfelvétellel lehet meggyőződni a ficam meglétéről.

Kezelése: Először is nyugalomba kell helyezni az ízületet, hűteni kell, majd pedig azonnal szakorvoshoz kell vinni a sérültet. Soha nem szabad a helyszínen ellátni a ficamot, kivéve ha szakemberről van szó
A ficam gyógyulási idejét is érdemes kivárni, mert ha az ízületi tok szakadása nem gyógyul meg teljesen, esetleg további sérülések miatt kitágul, akkor könnyen előfordulhat, hogy a ficam a hétköznapi mozdulatok hatására is kiújul.

Dehidratáció

Folyadékveszteség következtében fellépő vízhiányos állapot melynek tünet: fáradékonyság, izomgörcsre való hajlam, vér besűrűsödése, izzadás hiánya, lecsökkent teljesítő- és koncentrálóképesség. Gyakran alakul ki az elégtelen folyadékfogyasztás hatására, hiszen a testünknek a sport miatt megemelt vízszükséglete van, de előfordulhat vízhajtózás során is.

Kezelése: Azonnali folyadék fogyasztás, de legalább napi 3 liter folyadékkal megelőzhető.