Szuperélelmiszer-tudástár a hétköznapokra

Hallottál már a superfood kifejezésről? Esetleg fel tudsz sorolni néhányat közülük? Talán nem túlzás azt állítani, hogy a 21. században divattá vált a legjobb minőségű élelmiszerek megvásárlásra és fogyasztása. Ez egy olyan új irány, amely nagyban hozzásegíthet az egészséges életmód megalapozásához és fenntartásához, ugyanakkor sokan nincsenek tisztában vele, hogy mely élelmiszerek tartoznak a „szuperételek” besorolás alá. A CleanEating csapata most segít elkalauzolni az útvesztőben.

Szuperételnek, vagy divatosabb nevén superfoodnak azokat az élelmiszereket nevezzük, melyek nagy mennyiségben és kiváló minőségben tartalmaznak az egészséges életvitel fenntartásához és eléréséhez szükséges tápanyagokat. Elsősorban vitaminokban, ásványi anyagokban, antioxidánsokban és egészséges zsírokban gazdag ételeket sorolunk ide.

Szuperétel

Szuperételek

Mit várunk el egy szuperélelmiszertől?

Alapvetően azt a jogos elvárást támaszthatjuk a szuperélelmiszerekkel szemben, hogy segítsenek megerősíteni az immunrendszerünket és az emésztőrendszerünket, továbbá a létfontosságú szerveinket is támogassák a mindennapos kihívásokban. Ennélfogva a fogyasztásukkal számos betegség kialakulásának kockázatát csökkenthetjük, melyek közül a vércukorral és vérnyomással kapcsolatos problémák járnak az élen.

Zöldségek

Spenót

Nem hiába tartja a mondás, hogy Popeye a híres tengerész a spenótnak köszönhette az erejét. Ez a zöldség bővelkedik cinkben és folátban, de A-, és C-vitaminban is gazdag. A spenótot az alvás támogatójaként is emlegetik, mivel tripofán tartalmának köszönhetően szervezetünk képes a tartósabb kikapcsolódásra.

Popeye a tengerész csodafegyvere: a spenót

Menta

Ez a zöldség elsősorban a gyógyító és nyugtató hatásáról ismert. Érdemes azonban tudni azt is, hogy a fogyasztása segíti az emésztést, ráadásul bizonyos kutatások kimutatták, hogy csökkenti a szervezetben felgyülemlett stresszt. Megterhelőbb napokon enyhítheti a fejfájást, de sokan még orrdugulás ellen is bevetik.

Rukkola

A salátafélék egyik legnépszerűbb fajtája a rukkola, ami különösen Olaszországban örvend nagy ismertségnek. Elsősorban magas folsavtartalmának köszönhetően lett szuperélelmiszer. Jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, illetve az emésztést is segíti. Főként salátákban, nyersen fogyasztva viszik be a szervezetbe. Pizzák kiegészítőjeként is kedvelt alapanyag.

Articsóka

Az articsóka gazdag ásványianyag-tartalma miatt került fel a listára. Káliummal, magnéziummal, vassal és B1-vitaminnal látja el a szervezetet, így segíti az emésztést, továbbá jótékony hatást fejt ki a koleszterinszintre és a vérnyomásra. Gyulladáscsökkentő hatása is széles körben ismert, így megbetegedések esetén fokozottan javallot a fogyasztása.

https://cleaneating.hu/clean-dietas-receptek/klasszikuson-clean-modra/clean-cezar-salata-ropogos-csi

Póréhagyma

Habár széles körben ismerik hazánkban, mégis kevés figyelmet kap, pedig a tápanyagtartalma miatt igazán különleges zöldség a póréhagyma. Tele van C-vitaminnal, ami segíti megerősíteni az immunrendszerünket. Ásványianyagban gazdag, főként a téli hónapokban jut nagy szerephez. Akár egy könnyed vacsorához, sajttal, sonkával sütve remek választás lehet.

Petrezselyem

A petrezselyem elsősorban levesek elkészítésénél jön szóba. Ez a zöldség bővelkedik vasban, de vitaminokban is gazdag. Egy igazi szuperélelmiszer, amely megalapoz a tápanyagok felvételének. A szervezet oxigénellátásához is nagyban hozzájárul.

Szuperételek

Szuperételek

Gyümölcsök

Vörös szőlő

A vörös szőlő mindenekelőtt a benne található apró magok miatt került fel a listára. Úgy tartják ugyanis, hogy ezek bővelkednek vegyi anyagokban és antioxidánsokban, amelyek a természetüknél fogva remek gyulladáscsökkentők. A szőlő egyebek mellett segít az allergiás tüneteket is visszaszorítani, emiatt igencsak népszerű táplálék.

Alma

Az alma az egyik legteljesebb gyümölcsünk, aminek napi fogyasztása fokozottan ajánlott. Úgy tartják, hogy a rendszeres almabevitel segít megelőzni a keringési rendellenességek kialakulását, továbbá jó hatással bír a máj- és epebetegségekre. Nem hiába tartja a mondás: egy alma egy nap, az orvost távol tartja.

Sötét bogyós gyümölcsök

Ide tartozik a málna, a szeder, az eper és az áfonya is. Gazdag rosttartalmuk miatt kerültek fel a listára, továbbá tele vannak antioxidánsokkal, amelyek segítenek megelőzni a szabad gyökök kialakulását. Sokan nem tudják, de a fogyasztásuk szabályozza az inzulin termelődését.

Köretek

Édesburgonya

Az utóbbi évek egyik legfelkapottabb élelmiszere az édesburgonya lett. Béta-karotinban és A-vitaminban bővelkedik, ami nagy segítséget nyújt az egészséges látás megőrzéséhez. Egy alacsony glikémiás ételről van szó, amely tehát diéta során is remek választás a fogyni vágyóknak.

Bulgur

Kiváló alternatívája a rizsnek, hiszen majdnem harmadannyi kalóriát tartalmaz. Nagyszerű B-vitamin-forrás, de található benne bőven vas is, ezért nagyon sok táplálkozási szakember arra buzdít, hogy fogyasszunk minél többet ebből a remek élelmiszerből.

Bulgur és kuszkusz – a népszerű alternatív köretek

Lencse

Számos változatához hozzá lehet jutni a boltokban. B-vitaminok széles skáláját tartalmazza, továbbá rendkívül jól hasznosítható a szénhidráttartalma. Alacsony a glikémiás indexe, tehát lassabban szívódik fel, ami segít diétázás során eltelítődni. Magas fehérjetartalma miatt a testedzést végzők körében is igencsak népszerű táplálék.

Halak

Makréla

Kis dobozos változatban kapható a kisebb-nagyobb közértekben. Tele van omega-3-zsírsavakban, ráadásul ez is kiváló fehérjeforrás. 100 grammjában közel 20 grammot tartalmaz.

Szardínia

Mivel az olajos halak közé tartozik, ez is bővelkedik omega-3-zsírsavban. Mindemellett a csontok egészséges állapotához szükséges kalciumot is nagy mennyiségben tartalmazza. A koleszterinszínt javításáért sokat tehetünk, ha minél többet fogyasztunk ebből a szuperételből.

Gyümölcsös túrókrém recept

Zöld tea

A zöld tea élénkít hatásáról bővebben is olvashatnak a CleanEating oldalán. Gazdag polifenolban és antioxidánsban, csökkenti a stresszt, megköti a szabadgyököket. Napi szinten egy bögre elfogyasztásával sokat tehetünk az egészségünk megőrzéséhez.

Szeretnél változtatni életmódodon?

Segítünk! Csatlakozz a Clean Eating életmódprogramohoz!

  • Ez nem egy diéta – nem fog a súlyod liftezni, nincs kötelező, vagy tiltott étel
  • Érzékenységgel élőknek is – FODMAP, glutén, inzulin és laktóz intoleranciára is figyelő receptjeink is vannak
  • Több mint 300 könnyen elkészíthető, finom és egészséges recept
  • 5 db Clean Eating e-könyv 20.000 Ft értékben
  • Most 60.000 Ft helyett csak 990 Ft/hó