Tudatos táplálkozás

A legjobb salátafélék

A salátafélék sokak számára nem tartoznak a leginkább vonzó élelmiszerek közé és legtöbben csak annyit tudnak róluk, hogy egészségesen ugyan, de csak mint minden más zöldség. Ez azonban egy tévhit! A leveles zöldségek, melyeket salátáknak szoktunk nevezni a legtöbb zöldségnél sokkal egészségesebbek, pontosan azért mert a zöldségek legértékesebb része a levél, amely tápanyag összetételben jelentősen különbözik a növény többi részétől. Ezekben a leveles zöldségekben sokkal koncentráltabban vannak jelen vitaminok és ásványi anyagok, azonban teljesen mentesek a keményítőtől. A levelekben található klorofil molekuláris összetétele hasonlít az emberi vérre, az egyes íz- és rostanyagok pedig csodát művelnek az emésztőrendszerünkkel. Az egyes saláták íze között nagy a különbség, így némi válogatás után mindenki megtalálhatja a neki ízlőt. Összeállításunkban most 8 itthon is elérhető salátafajtát jellemzünk, melyeket jó ha beillesztesz táplálkozásodba. (Az összeállítás két oldalas, ezért ne felejts el tovább kattintani! )

 

Jégsaláta

JégsalátaA jégsaláta, más néven az iceberg saláta a fejes saláták egyik változata. Ez a fajta sehol sem őshonos, tekintve, hogy amerikai kertészek hosszas nemesítésének eredménye. Tömör fejet képző, vastag, húsos, ropogós levelű salátafajta, mely igen magas víztartalommal rendelkezik. Előnye más salátákkal szemben, hogy leveli több napon át frissek, ropogósak maradnak, akár egy hétig is eltartható. Ez a tulajdonsága, valamint olcsó ára miatt igen népszerű világszerte. Például a Mcdonald is ezt a fajtát használja a szendvicseiben. Tápanyagtartalomban az egyik leggyengébb, de azt meg kell említeni, hogy vastartalma igen magas, magas rosttartalma miatt pedig segíti az emésztést.

 

Fejes saláta

fejes salátaA saláta szó hallatán a legtöbben a fejes salátára gondolnak. A világ legkedveltebb salátaféléjét gyakran a megrögzött hamburgerimádók is előszeretettel fogyasztják. Ennek egyik oka, hogy az USA-ban rájöttek ara, hogy a saláta ízanyagjai jó hatással vannak a gyomorra, ami egy méretes marhapogácsa emésztésénél jól jön 🙂 Nagy mennyiségben C-, K- és B-vitaminokat, kalciumot, káliumot, igaz ezekből nem a legtöbbet a saláták között. A fejes salátánál a szín fontos, ugyanis minél élénkebb színű annál több értékes anyagot tartalmaz. Ez a saláta a gyomor mellett jó hatást gyakorol az agyra, segíti a vérképzést. Nagy mennyiségben (pl. salátalé formájában) fogyasztva a nyálkahártyát nyugtatja.

Rukkola

rukkola salátaA rukkola egy intenzív ízű, enyhén csípős salátaféle, mely ritkábban bormustár, vagy aragula néven is ismert. A mediterrán térségből származik. Ennél fogva erős kötődése van az olasz konyhához. Itáliában nem csak salátaételekben fordul elő, de rendszeres kísérője pizzáknak, tészta ételeknek. Ennek oka nem csak az íz világban keresendő. Az olasz konyha kialakulása során ugyanis felfedezte a rukkola emésztést segítő hatását, ami bizony jól tud jönni a sült húsos, tésztás fogásoknál. A egy igazi vitaminbomba. Folsavat, béta-karotint, B komplex vitaminok egész sorát, C és K vitamint, nagyobb mennyiségű rezet és vasat tartalmaz. Vértisztító hatású, és csökkenti a gyulladásokat. Magas jódtartalma miatt egyedül pajzsmirigyproblémákkal küszködőknek kell limitálni a fogyasztását.

 

Madársaláta

MadársalátaA saláták királyaként is nevezik a madársalátát (más néven galambbegy saláta), mely Ázsiában, de Közép-Magyarországon is őshonos.Még a saláták között is a lájtosnak számít, amit 93%-os víztartalmának köszönhetünk. Víz mellett persze sok mikronutrient is tartalmaz. Például a fejes salátához képest kétszeres mennyiségű C-vitamint, de jelentős mennyiségben található benne B6- és A-provitamin is. A növényvilágban csupán a petrezselyemzöld előzi meg vastartalmát. Jódtartalma a rukkolához hasonlóan is szintén magas. Nőknek, különösen kismamáknak pedig különösen hasznos, ugyanis már 100g fedezi a napi folsavszükséglet felét. Immunerősítő hatású, jótékonyan hat az emésztésre, a csontokra, védi a szívet és az érrendszert. Folsavtartalma miatt enyhíti a stressz tüneteit és elősegíti az általános közérzet javulást.

Írásunk folytatódik a következő oldalon! >>>

Érdekel a tiszta táplálkozás és a fitt életmód?

Ne bízd a véletlenre, tedd velünk tisztába táplálkozásod! Regisztrálj éves Clean Eating Életmódprogram tagságot!
Folyamatosan új receptekkel, letölthető könyvekkel, diétás étrenddel és online konzultációval segítjük életmódváltásod. CSATLAKOZZ ITT >>>

2 hozzászólás

  • […] A leveles zöldségek, melyeket salátáknak szoktunk nevezni rendkívül egészséges élelmek. Magas vitamin és ásványi anyagtartalmukon túl makrotápanyagokat, így kalóriában szegények. Általában az emésztést serkentik, már csak azért is érdemes étkezések mellé fogyasztanunk a klorofilban gazdag leveleseket. A csírafélékben pedig minden élelmiszernél magasabb koncentrációban vannak jelen vitaminok és ásványi anyagok, így valódi superfoodként tekintünk rájuk. Számunkra alapvető, hogy ezek az élelmek az egészséges életmód részét képezik. […]