Tudatos táplálkozás

Csíra – az élelmiszer, ami maga az élet

egészséges csírák és a csíráztatás lépései

A csírák legtöbbje valódi superfood. Szokták is mondani, hogy az az élelmiszer, amiben benne van az élet. Ez igaz is, hiszen a magokból kifejlődött apró hajtások magas tápértékű, teljes egészében emészthető élelmiszerek, melyek minden másnál nagyobb koncentrációban tartalmaznak vitaminokat, jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványi anyag tartalmuk. A legjobb minőségű azonnali energiát biztosítják a szervezet számára. Rendszeres fogyasztásukkal hozzájárulhatunk egészségünk fenntartásához.  Ízükben pedig változatosak, az enyhébb jellegtelen íztől, a pikánson át az egészen csípősig találhatunk ízváltozatokat, a legtöbb csíra ízében már megjelenik az kifejlett növény íze is, így jól illeszthetőek a különféle ételekhez pl. salátákhoz, szendvicsekhez, vagy akár levesekhez. Írásunkban bemutatunk pár különlegesen egészséges csírát, és azt is megtudhatod, hogyan tudsz otthon fillérekből csíráztatni!

Retek csíra

A természetes antibiotikumok közé tartozik. A retek csíra a leginkább figyelemre méltó tisztító hatású élelmiszer. Egyszerűen végig tisztítja a szervezetet! Elpusztítja a szájüregben lévő kórokozókat, segíti a váladékok távozását. Képes elpusztítani a belekben lévő élősködőket, még a bélférget is! Képes elhajtani a vese- és az epe homokot, akár az apróbb veseköveket is.  A foszfor tartalma miatt tisztítja, szépíti, fehéríti a bőrt. Vértisztító hatása pedig már rég óta elismert. Hőtermelő hatása miatt magas mennyiségű folyadékkal fogyasztva hatékony segítség ízületi fájdalmak ellen.

Búza csíra

Ha valamire, akkor a búzacsírára joggal használjuk a superfood jelzőt. Valóban minden képzeletet felülmúló élettani hatásokat produkál a méregtelenítés terén. A búza csíra az egyik leggyorsabb segítség méregtelenítési folyamatoknál. Megújítja a beteg sejteket. A benne lévő enzimek nem engedik a rosszindulatú sejtelváltozásokat szaporodni.  Elősegíti a vércukor szinten tartását. Minden belső elválasztású mirigy működését segít szabályozni.
Egyedülállóan magas E-vitamin, kálium, foszfortartalom jellemzi, de a vas, cink, B1-, B2-, B6-vitamin, folsav, biotin, króm, magnézium, kalcium tartalma is igen magas. Tartalmaz továbbá egy ritka anyagot, az L-borostyánkősavat, mely a kötőszövetek rugalmasságát biztosítja, így harcol az öregedés ellen. Erősítő, energizáló hatása miatt betegségből felépülőknek különösen ajánlott. Gluténtartalma miatt viszont az arra érzékenyek nem fogyaszthatják.

Mungóbab csíra

C- és K vitaminok mellett a mungó bab csírája tartalmaz egy bizonyos proteáz nevű enzimet, amely képes megelőzni az egészséges sejtek károsodását. Továbbá igen magas a fehérje és vastartalma-. Ázsiában például nagy mennyiségben használják hús helyett fehérjepótlásra (gyakran találkozhatunk vele ázsiai éttermekben különböző édes-savanyú mártásos ételekben, vagy levesekben), ezért tökéletes kiegészítő vegetáriánusoknak. Jól ismert tulajdonsága még, hogy segít megakadályozni a keringési és szívbetegségeket) A babfélékkel ellentétben igen könnyen emészthető, nem okoz bélgáz termelést.

Lucerna csíra

A természetgyógyászat egyik legkedveltebb alapanyaga a csíráztatott lucerna. Jelen ismereteink szerint nincs még egy olyan élelmiszer a bolygón melynek magasabb és összetettebb lenne a tápanyagtartalma! Hihetetlenül gazdag vitamin és ásványi anyag tartalma és minden esszenciális aminosav megtalálható benne. Bizonyítottan növeli a szervezet betegségekkel szembeni ellenálló képességét, főként a gyulladásos megbetegedések ellen hatásos. A lucerna csíra egy bevonatot képes képezni a gyomor nyálkahártyán, így védve azt. Megtalálható benne a szaponin nevű anyag, mely a vérfalról képes feloldani a lerakódásokat. Egyszerre energizál és csökkenti a vércukor szintet. A búzacsírához hasonlóan szintén tartalmaz L-borostyánkősavat. Mindez csak néhány a számos jótékony hatása közül.

Napraforgó csíra

Magas a foszfor-, vas-, jód- és a kalciumtartalma. 25% körüli teljes értékű fehérjét tartalmaz.Rendszeres fogyasztása segít megóvni a csontokat és a fogakat. Segíti a vörösvértestképzést, és az egészséges pajzsmirigy működést. Magnézium-tartalma az izom, agy tüdőszövetek működését segíti. Továbbá sok klorofillt tartalmaz.
Nők számára kiemelten hasznos, nem csak a vas miatt, de azért is mert sok benne a niancin. A niancint a szépség vitaminjaként is emlegetik. Ápol, szépít, táplál. Fogyókúrázóknak is hasznos, mert jótékony hatással van a zsíranyagcserére és enyhe vízhajtó hatása, valamint már ásványi anyag összetétele segíti a tónusos izomzat kialakulását.

Brokkoli csíra

Leginkább magas U-vitamin és kalciumtartalmáról ismert. Ennél fogva fogyasztása vértisztító, bőrtápláló, keringésjavító hatású. A természetgyógyászok az emésztőrendszeri betegségek, hólyag- és prosztataproblémák, valamint daganatos megbetegedések megelőzésére is ajánlják. A retek csírához hasonlóan elősegíti a vese- és az epe homok kiürülését. Különleges hatása, hogy segít regenerálni az agysejteket. Nagyon jó immunerősítő, a benne található enzimek a belső elválasztású mirigyek működésére hatnak.

Csíráztatás otthon – így csináld!

A csírákat megvásárolhatod már a felszereltebb üzletekben is 50g kb 4-500 Ft körül szokott kerülni. De otthon magad is könnyedén csíráztathatsz így biztos lehetsz a frissességben és persze hosszú távon sok pénzt spórolhatsz. A csíráztatás első feltétele, hogy bioboltokban beszerezhető kifejezetten csíráztatásra alkalmas magokat kell venned. Fontos, hogy ne akármilyen magokkal próbálkozz, mert csak ezek káros vegyszereket tartalmazhatnak.

Ha beszerezted a magokat, akkor mosd át egy szűrőben. Majd áztasd be, annyi vízbe amennyi kb. kétszeresen lepi el a magot! Azt, hogy meddig kell a magnak áznia a csíramagok csomagolásán szokták jelezni. A búza, lencse, vagy mungóbab számára pl. 12 óra áztatás kell, de a kisebb magvakat (pl. retek, lucerna, köles, napraforgó) kb. 6 órán át, míg a nagyobb, vastagabb héjú magvakat kb. 24 órán át kell áztatni. Az áztatás során ügyelj arra, hogy meleg környezetben, de sötétben legyenek a magvak. Áztatás után ismét mosd le a magokat, majd tedd egy befőttes üvegbe, amit valamilyen légáteresztő anyaggal (pl. harisnyával) fixen takarj le. Mivel a maradék nedvességnek távoznia kell a befőttes üveget tetővel lefelé, kicsit megemelve támaszd ki és tégy alá egy tányért. (ez a lépés szükségtelen, ha csíráztató készletet vásárolsz, hiszen ott meg van oldva a csöpögtetés). Naponta 2-3 alkalommal öblítsd le a magokat, majd a 3 nap után, ha elkezdtek csírázni tedd ki a napra, mert ez a klorofil termelődés szempontjából szükséges.

Most már láthatod mennyire különlegesek a csírák. Én úgy gondolom, hogy mindenképp érdemes velük színesítened táplálkozásod. A fenti leírásból kiválaszthatod, hogy melyik a legszimpatikusabb számodra, de persze bátran kísérletezhetsz különlegesebb csírafélékkel is, hiszen rengeteg növény jól csíráztatható. Sokan szeretik pl. a vöröskáposzta- a rukkola- vagy a különféle hagyma csírákat. A csírákat add hozzá szendvicsedhez, vagy salátádhoz és ha legalább napi fél marék csírát eszel akkor már tettél egészséged érdekében.

1 Comment