Tudatos táplálkozás

Így építs izmot és lendülj formába hús nélkül!

Ha elhatározzuk magunkat, hogy végre leporoljuk az ágy alatt lapuló súlyzókészletet, hogy formába lendüljünk, rengeteg ingyenes útmutatót találunk – legyen szó edzéstervekről, életmódtippekről vagy étrendekről. Ez utóbbiakban egy dolog gyakori: mindegyikben kihangsúlyozzák, hogy együnk húst. Sok húst.

De mi a helyzet akkor, ha hús nélküli életet élünk – ha vegetáriánus vagy vegán étrendet követünk? Le kell mondanunk ilyenkor a feszes izmokról és a kockahasról?

Szerencsére egyáltalán nem a helyzet! Hús nélkül is tökéletes formába lendülhetünk.

Kezdjük először is a tényekkel. Az izomépítéshez sok fehérjére van szükségünk. Ez megkerülhetetlen – és az is tény, hogy a különféle húsok elsőrangú fehérjeforrásnak számítanak. Egy alacsony fehérjetartalmú étrend sosem jó ötlet – így feltétlenül gondoskodnunk kell a húsmentes fehérjeforrásokról.

Mennyi fehérjére van szükségünk?

Ha rendszeresen edzünk, naponta körülbelül 2 gramm fehérjére van szükségünk testsúlykilogrammonként – tehát ha 60 kilogramm a testsúlyunk, 120 gramm fehérjét kell bevinnünk. Ezt könnyen megoldhatjuk, ha eszünk húst – de mi a helyzet, ha vegák vagy vegánok vagyunk?

Nézzük meg a legjobb húsmentes fehérjeforrásokat!

Együnk halat!

Ha étrendünk megengedi, a legjobban akkor járunk, ha a húst szimplán hallal helyettesítjük. A halak ugyanúgy kiváló fehérjeforrást jelentenek, ráadásul számos halfajtában jótékony hatású telítetlen zsírsavakat is használunk.

A tojás mindig jó választás!

A tojás szintén elsőrangú fehérjeforrásnak számít – ráadásul nagyon laktató és sokoldalú étel. Érdemes azért vigyázni vele, mert viszonylag sok kalóriát tartalmaz.

A tejtelen lehet, hogy helytelen!

A különféle tejtermékek is dúskálnak a fehérjében, ráadásul magas kalciumtartalmuk a csontjaink, fogaink egészségének megőrzésében is segítenek. A legjobban a zsírszegény túróval vagy ricottával járunk, ha sok fehérjére van szükségünk.

Ez mind szuper, gondolhatnánk – de mi a helyzet, ha egyáltalán nem fogyasztunk halat vagy állati eredetű ételeket?

Az élet szója

A szójabab kiváló választás, ha fehérjére van szükségünk – számos, kimondottan koncentrált szójafehérjét tartalmazó terméket is találunk, azonban figyeljünk oda, hogy tartsunk magunkat a Clean elveihez, és keressünk olyan verziót, ami nem tartalmaz ártalmas mesterséges összetevőket.

Az egyik legjobb húspótló – a tofu!

Sok korábban húsevő vega és vegán választja a tofut, ugyanis remek húspótló: megfelelően fűszerezve és elkészítve kiválóan helyettesíthetjük vele a húst klasszikus fogásokban is.

Fogyasszunk szejtánt!

Viszonylag ritkán hallani a szejtánról, pedig érdemes vele foglalkozni – az egyik legjobb Clean étel, és nem csak akkor, ha nem fogyasztunk húst. Nem véletlenül hívják búzahúsnak is.

Itt írtunk a tökéletes szejtánról:

A tökéletes szejtán

De ez a brassói is szuper választás:

Vegán brassói basmati rizzsel

Mi a helyzet a köretekkel?

Ha összetett szénhidrátra és fehérjére van szükségünk, a quinoa elsőrangú köret. Hasonló az íze és az állaga, mint a barnarizsnek, azonban számottevően több fehérjét tartalmaz.

Fogyasszunk még sok hüvelyest, cukkinit, babot, lencsét, burgonyát, édesburgonyát és magvakat – és ha szeretjük, a házi (vagy bio) mogyoróvaj is szuper választás.  

A lényeg, hogy ne csak zöldségeket és gyümölcsöket fogyasszunk – bár természetesen ezekre is szükség van egy kiegyensúlyozott diétához –, hanem gondoskodjunk a megfelelő, minőségi fehérjéről, összetett szénhidrátról és zsírokról is.

Ha ezekre odafigyelünk, könnyen formába lendülhetünk!

Próbáld ki a Clean Eating Életmódprogramot – 7 napos pénzvisszafizetési garanciával!

🥑 300+ egészséges, finom recept – hetente újabbakat küldünk
🥑 Kipróbált, bevált mintaétrendek

🥑 5 db e-könyv, összesen több mint 15.000 Ft értékben!

🥑 Hetente több Clean Eating cikk, hogy motivált maradj!

Kattints, és regisztrálj: bit.ly/csatlakozz-a-clean-eatinghez