Fitness Tudástár Tudatos táplálkozás

3 tipp, hogy formába lendülj a karantén alatt!


A mostani helyzet a koronavírus járvány miatt mindenkit próbára tesz – kisebb-nagyobb mértékben. Stressz, szorongás, félelem és bezártságérzet… A legtöbbünknek nagy nehézségeket jelent a karantén, főleg ha szülők vagyunk, és otthonról kell dolgoznunk – miközben aggódunk szeretteink épsége, egészsége miatt.

És sokkal nehezebb levezetnünk a stresszt. Most nem praktikus kimenni futni, kirándulni vagy épp elmenni a konditerembe – a felelős döntés az, hogy otthon maradunk, azonban ez sokaknál azzal jár, hogy szabadidejében egyáltalán nem mozog. A telefonos-okosórás lépésszámlálók pár száz lépéssel nyugtázzák a napokat, az izmainkat pedig főleg akkor használjuk, ha ki kell nyitni egy konzervet.

És mellette a legtöbben a stressz miatt egészségtelenül eszünk: nassolgatunk; szemét kajákat eszünk; összevissza étkezünk, miközben oda sem figyelünk, csak a telefonunkat nyomkodjuk az étkezőasztalnál ülve.

Így pedig plusz kilók másznak fel ránk – arról nem is beszélve, hogy fáradékonyabbak, levertebbek leszünk.

Nehéz ebben a helyzetben egészségesnek maradni – azonban nem lehetetlen. Adunk néhány tippet, hogy sikerüljön megőrizni formánkat és egészségünket a karantén időszaka alatt.

Ne legyünk maximalisták – de törekedjünk a jóra!

A legtöbbünk számára ez nem az az időszak, hogy megvalósítsuk életünk nagy céljait, és radikális 180 fokos változtatásokat hozzunk életmódunkkal kapcsolatban. Nem éltünk még ilyen stresszes időszakban, nem tapasztaltunk még ilyen világszintű szorongást, így az elsődleges az, hogy ezt ép ésszel, egészségesen átvészeljük.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy el kell engedjük a gyeplőt, és sodródnunk az árral. Kézben kell tartanunk életünket, anélkül, hogy felesleges stresszforrást kreáljunk magunknak elérhetetlen célok kitűzésével. Törekedjünk arra, hogy egészségesek legyünk: próbáljunk meg eleget (napi 8-9 órát) aludni, igyunk sok vizet (napi 1,5-4 litert, életstílustól és testsúlytól függően), mozogjunk valamennyit minden nap (vagy legalább minden másnap), és igyekezzünk kalóriakeretünkön belül maradni, hogy elkerüljük a hízást.

Étkezzünk tisztán!

A Clean Eating ilyenkor különösen jó megoldás, mert egy egyszerűen követhető, könnyen személyre szabható és betartható szabályrendszerről beszélünk, amelynek lényege, hogy tiszta forrásból származó (organikus) ételeket tegyünk a tányérunkra, amelyet ideális esetben magától a termelőtől szerzünk be. Ezek lehetnek húsok, halak, gabonafélék, zöldségek, gyümölcsök, magvak, tejtermékek – és egyéb egészséges ételek.

A lényeg, hogy kerüljünk a silány minőségű dobozos, mesterséges anyagokkal telepumpált ételeket, és törekedjünk laktató, tápértékben gazdag ételek fogyasztására.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy le kell mondanunk a snackekről, nasikról, édességekről: számos Clean alternatíva létezik!

Például ezzel a muffinnal biztosan nem lőhetünk mellé:

Egészséges banánkenyér muffin

És ne aggódjunk, ha nem sikerül 100%-osan tisztán étkezni –ha 70-80%-ban betartjuk a szabályokat, már rengeteget tettünk egészségünkért, jó közérzetünkért és a fittségünkért.

Mozogjunk! 

Attól még, hogy zárva vannak a konditermek és az uszodák, és nem ajánlott nagyon futni, biciklizni, még nem kell lemondanunk a testmozgásról. Számos otthoni, saját testsúlyos erősítő edzést találunk az interneten, amelyek segítségével szálkásabbá, vékonyabbá – vagy épp izmosabbá válhatunk.

Ezek legtöbbje ingyenesen hozzáférhető, és a súlyok nélkül végezhető alapgyakorlatok (fekvőtámasz, húzódzkodás, tolódzkodás, guggolás, kitörés) különféle variációit emelik új szintre, így akár a nappalinkban elvégezhetjük őket, mindenféle kiegészítő nélkül.

És persze ne feledkezzünk el rugalmasságunk megőrzéséről sem, főleg, ha ülőmunkát végzünk: a jóga, a gerinctorna és a Pilates tökéletes módja annak, hogy megmozgassuk testünket, és megerősítsük azokat az izmainkat, amelyeknek eddig a létezéséről sem tudtunk.

Ha fentiekre odafigyelünk, megőrizhetjük formánkat és egészségünket a kényszerű otthonlét közben is!