Tudástár Tudatos táplálkozás

Hogyan NE csináld a Clean Eatinget!

Életmódváltás előtt nem árt alaposan informálódni – hiszen a művelet nevéből adódóan mégis csak egész életünket készülünk megváltoztatni. Az oldalon rengeteg tipp található, amelyek segítenek megismerni a Clean Eatinget, hogy megtehessük az első – néha picit bátortalan – lépéseket az egészségesebb élethez vezető úton.

Itt az ideje, hogy beszéljünk kicsit azokról a lépésekről, amiket a lehetőség szerint NE tegyünk meg, ha a tiszta étkezés mellett döntünk.

Íme 3 dolog, amit semmiképp ne tegyünk, ha Clean Eating-életmódra váltunk!

Ne étkezzünk hiányosan!

Nagyon divatosak a különféle alacsony szénhidráttartalmú (fehérjében és zsírban gazdag) diéták. Ezeknek a leírásában sokszor az ördögtől való szörnyű dologként tüntetik fel a szénhidrátot – pedig erről szó sincs. A minőségi, összetett, lassan felszívódó szénhidrát a legjobb energiaforrás testünk és elménk számára – míg a gyorsan felszívó szénhidrátokra edzés vagy nehéz fizikai munka után lehet szükségünk.

A Clean Eating ezért inkább a kiegyensúlyozott fehérje-, szénhidrát-, rost- és zsírbevitelről szól – amelyek valóban tiszta, minőségi ételekből kerülnek a szervezetünkbe. Ne száműzzünk tehát teljes ételcsoportokat étrendünkből (kivétel persze, ha allergiásak vagyunk rájuk).

Ne együnk túl keveset/túl sokat!

A Clean Eating nem a koplalásról szól – felejtsük el az extrém, koplalós, radikálisan alacsonyan tartott kalóriaszintű diétákat. Ha nem viszünk be elég energiát, egészségünket kockáztatjuk – arról nem is beszélve, hogy fáradtak, nyomottak, ingerlékenyek leszünk. Mi számít túl alacsonynak? Számoljuk ki (rengeteg online kalkulátort találunk) a számunkra ideális kalóriabevitelt, és vonjunk le belőle 500-at a stabil, heti 0,5 kilogrammos fogyáshoz. Ez alá ne menjünk.

De a másik véglet is gyakori: akadnak, akik úgy gondolják, hogy a tiszta, egészséges összetevőkből készült ételekből bármennyit megehetnek. Sajnos (?) ez nem így van: ha több kalóriát viszünk be, mint amennyit elégetünk, hízni fogunk. A különbség annyi, hogy az egészséges (és finom!) ételekből kevesebbet kell ennünk ahhoz, hogy jóllakjunk – az egészségtelen, mesterséges ételek pedig gyakran sokkal több kalóriát tartalmaznak, mint a Clean Eating-verzióik.

Ne legyünk megszállottak!

Az egészséges életmódra való törekvés alapvetően egy remek dolog – ameddig észszerű határokon belül maradunk. A legjobb szándéknak is lehet káros eredménye, ha nem megfelelő a megvalósítás. Minden diétánál, életmódnál, így a Clean Eating esetében is fennáll az eshetősége annak, hogy hirtelen azon kapjuk magunkat (jó esetben… gyakran észre sem vesszük), hogy az étrendünk átvette az irányítást az életünk felett. Folyton az ételre gondolunk; a szabadidőnket a konyhában töltjük, a szupermarketekben pedig egyes termék összetevőlistáját átnézzük, szorgalmasan googlezva az E-számokat, hogy természetes vagy mesterséges összetevőt takarnak-e.

Ha pedig véletlenül megettünk egy csokit, vagy lecsúszott egy adag nachos az esti film mellé, rosszul érezzük magunkat – mintha megszegtünk volna egy önmagunkkal kötött paktumot.

Ezt nem szabad. Sose gondoljunk magunkra úgy, mint valakire, aki épp diétázik, ezért meg kell vonnia egy csomó jó dolgot magától – gondoljunk magunkra egy egészséges életmódot követő, tisztán étkező emberként, aki néha hibázik. Mert hibázni emberi dolog. Amíg körülbelül 80%-ban egészséges ételeket fogyasztunk, és mértéket tartunk, nem lesz baj.