Tudástár Tudatos táplálkozás

Így lesz jobb közérzeted a Clean Eatingtől!


Fáradtság, nyomottság, enerváltság – gyakori problémák ezek a mai felgyorsult világban, főleg a jelenlegi helyzetben, amikor még erőteljes szorongás is társul hozzájuk. Sokkal lassabban és kevésbé hatékonyan tudjuk elvégezni munkánkat, mint normális esetben, az egyszerű feladatok megoldása is hatalmas nyűgnek tűnik, a testmozgásra alig tudjuk rávenni magunkat – és ami a legfontosabb, szeretteinkkel sem tudunk igazán minőségi időt tölteni, mert folyamatosan stresszesek, morcosak vagyunk.

Ezen persze felül lehet kerekedni – le lehet győzni a fáradtságot és vissza lehet nyerni az energiánkat és jó közérzetünket. Ehhez először is akarnunk kell – és el kell határoznunk magunkat. Utána jöhetnek a tettek: a meditációs gyakorlatok és a testmozgás bevezetése, a megfelelő mennyiségű folyadék bevitele – és egy egészséges étrend kialakítása.

Ebben az utóbbiban rengeteget segíthet a Clean Eating alapelveinek ismerete és alkalmazása.

A Clean Eating alapjai

Táplálkozzunk tisztán – ez a Clean Eating lényege. De mit is takar ez? Ha már tisztában vagyunk a tiszta táplálkozással, ugorjuk át nyugodtan ezt a bekezdést, de ha még csak érdeklődünk a Clean Eating iránt, akkor érdemes tisztában lenni az alapelvekkel.

A tiszta táplálkozás nem azt jelenti, hogy meg kell mosnunk az ételek alapanyagát és a kezünket – bár természetesen ezt minden esetben meg kell tennünk! –, hanem inkább a megfelelő táplálékok megválasztásáról van szó. Nem egy kimondottan restriktív diéta, inkább egy életmód, amely nagy szabadság mellett biztosít iránytűt számunkra, hogy a sok különféle kamudiéta közt átvergődve megtaláljuk az egészséges élethez vezető utat.

A Clean Eating lényege, hogy igyekezzünk odafigyelni rá, hogy az ételünk minél kevesebb mesterséges anyagot tartalmazzon – próbáljuk meg elhagyni a hidrogénezett zsírokat, a mesterséges ízfokozókat, tartósítószereket és színezőanyagokat, finomított cukrokat. Talán magától értetődő, hogy ha nem muszáj, ne együnk gyorséttermekben – és úgy alapvetően kerüljük a junk foodot, vagyis a különféle egészségtelen chipseket, magas cukortartalmú csokoládékat, porleveseket és cukros müzliket.

A fentebbiek helyett, ha megoldható, válasszunk organikus (bio) ételeket beszerezni, de a legfontosabb, hogy valóban figyeljünk oda étrendünkre – és az ételeink összetevőire. Együnk például gyümölcsöket, zöldségeket, húsokat, halakat, magvakat, tejtermékeket és tojást – és amennyiben meg tudjuk oldani, készítsük el saját ételeinket.

De miért van jó hatással a Clean Eating a közérzetünkre?

Ha követjük a fentebb leírtakat, akkor egy idő után több dolgot is észreveszünk majd. Először is, mivel nem kell telített zsírban tocsogó ételeket emésztenünk, és agyunk és testünk is megfelelő, minőségi energiaforráshoz jut az összetett szénhidrátokból, sokkal több energiánk marad – mind testileg, mind lelkileg.

A laktató, egészséges ételek miatt sokkal könnyebben és kevesebb kalóriabevitellel csillapíthatjuk étvágyunkat, így elkerülhető a posztprandiális fáradtság, ismertebb nevén “kajakóma”, vagyis a nagyobb étkezések utáni hirtelen beütő álmosság.

Emellett a tiszta táplálékok révén több vitamint és ásványi anyagot viszünk be szervezetünkbe, mint korábban, ez pedig jótékony hatással van agyműködésünkre – és hangulatunkra is. Mindenképp figyeljünk oda a megfelelő vitaminbevitelre: a legjobb, ha természetes forrásból kerülnek a szervezetünkbe (például zöldségek, gyümölcsök révén), de ha szükséges, szedjünk extra vitaminokat is.

Ha tisztán étkezünk, könnyebb betartanunk a kalóriakeretünket, így elérhetjük a számunkra ideális testösszetételt, és megszabadulhatunk esetleges túlsúlyunktól. Ez két szempontból is befolyásolja közérzetünket: ha a tükörbe nézve tetszik, amit látunk, jobban fogjuk érezni magunkat – és nem terheljük testünket sem a felesleges kilók cipelésével.

A tiszta táplálkozás remek eszköz lehet a boldog, egészséges élethez – vágjunk bele bátran!