Tudatos táplálkozás

Arzéntartalmú élelmiszerek

arzén az ételekben

Ma egy kevésbé pozitív témáról lesz szó. Az utóbbi években egyre ismertebb, hogy egyes ételek tartalmaznak egy igen káros anyagot, az arzént. Rizs, hal, kelbimbó,…  Mivel egészségesnek számító alapanyagokról beszélünk, a hír tovább erősíti a „manapság már semmi sem egészséges” szólamokat, a negatív hozzáállást. Mai cikkünk nem arról szól, hogy ezen keseregjünk, netalán pánikot keltsünk. Épp ellenkezőleg! Mindennek a tudatosságot és az egészséges táplálkozás melletti elköteleződést kell fokozni, hiszen a mai kor ártalmai ellen így vehetjük fel a harcot. Ráadásul cikkünkben kiderül, hogy a baj közel sem akkora, mint látszik.

Mit kell tudni az arzénról?

Az arzén a félfémek közé tartozó ízetlen, szagtalan mérgező anyag. Szilárd állapotban kevésbé veszélyes, azonban oldott vegyületei halált is okozhatnak. Halálos adagja 0.1g, de természetesen akkora koncentrációban semmilyen élelmiszerben nem található meg, hogy ennek töredékét is bejuttathassuk. Azonban kisebb adagban is veszélyes. Az emberi szervezetbe kis mennyiségben, de huzamosabb ideig kerülő arzén befolyásolja a sejtekben zajló anyagcsere-folyamatokat, kimutatottan rákkeltő és elősegíti a cukorbetegség kialakulását. Egyes esetekben a bőrelváltozásokat, szív- és keringési megbetegedések, a perifériás és a központi idegrendszer rendellenességeit is okozhatja.

Magyarországon sokáig a víz volt az elsőszámú arzénforrás. Vizeinkben természetes eredetű arzén évezredek óta jelen van, igaz az utóbbi évtizedekben erősödött és az sem tett jót a dolognak, hogy a ’80-as évekig bevett szokás volt az inorganikus arzéntartalmú permetszerek földbe ásása. Orvosok szerint még a 2010-es években is évente 300 magyar ember halála van összefüggésben azzal, hogy hosszú évtizedeken át arzénos vizet ivott. Sajnos minderre csak a ’90-es évek óta figyelünk és igazi áttörés csak 2013-tól van, amikor megkezdődött az ivóvíz arzénmentesítése. Nemzetközi előírásoknak megfelelően Magyarország vállalta, hogy 80%-kal csökkenti az ivóvíz arzéntartalmát. Azonban, hogy megnyugodhassunk pont ebben az évben született neves kutatók által készített tanulmány (angolul elérhető itt), ami igen nagy visszhangot keltett. A kutatók 852 személyt vizsgáltak, akik biztonságos ivóvíz fogyasztása mellett meghatározott élelmiszereket ettek. Az eredmény elképesztő volt: minden résztvevő arzénszintje emelkedett. Így kiderült, hogy léteznek egyes élelmiszerek melyek a növényvédő szerekből és a vízből származó arzént megkötik és így továbbadják az embernek. A helyzet azért nem annyira aggasztó, mint hangzik. Ezek a mennyiségek igen alacsonyak és csak akkor jelenthetnek egészségügyi kockázatot, ha ezeket az élelmiszereket hosszú távon fogyasztod.

Pánikra nincs ok, de jó mefogadni néhány dolgot

A legtöbb élelmiszerben alig kimutatható arzén nem okozhat gondot. Azonban létezik néhány olyan is, amiből sokat fogyasztva emelkedik a kockázat. A legveszélyesebb élelmiszerek a sörök, a fehér bor, a kelbimbó és a sötétebb húsú halak. A sör és a bor esetében az arzén forrása lehet növényvédő szer, vagy a feldolgozási folyamatban használt szerek, vagy eszközök. A halak esetében egyértelműen a szennyezett víz a forrás és minél idősebb halat veszünk ez annál magasabb lehet. A kelbimbó esetében az abban lévő magas kéntartalmú vegyületek kötik meg legjobban az arzént. Sajnos ide kell sorolnunk a rizst is, amiről ellentétes vélemények alakultak ki. A rizs magas arzéntartalma már ismeretes, de nem minden esetben mérték ki emberi szervezetből. ( Itt és itt is olvashatsz erről kutatást) Habár vannak kifejezetten erőteljes vélemények a rizs és különösen a barna rizs  ellen (a barna rizs koncentrációja kicsit magasabb a fehérnél) meg kell említeni, hogy könnyen biztonságossá tehető. Ehhez csupán az kell, hogy elegendő mennyiségű vízzel dolgozzuk fel, a víz ugyanis oldja ezt az anyagot. Ha a rizst főzés előtt nem futtatod meg olajban és igen bő, tíz-tizenkétszeres mennyiségű vízben főzöd meg, akkor 80%-al csökken arzéntartalma. De az is megfelelő, ha bő vízben egy estére áztatod be. Ezek mellett óvakodj a Kínából származó rizstől, mert számos botrány volt már azok arzén- és ólomszennyezéséről. Ha rizs vásárolsz, a hazai termesztésűekben bízhatsz leginkább és óvatosságból kisgyermeked számára ritkábban add, vagy mondjuk, alkalmanként térj át más gabonákra, mondjuk a kölesre, bulgurra, vagy a quinoára. Arzén származhat még egyes konzervek dobozából is, ezért érdemes a fémdobozos zöldségeket frissre, vagy fagyasztottra cserélni. A fenti kutatás vezetője egyébként nyugalomra int. Dr. Cottingham szerint az említett magasabb arzéntartalmú élelmiszereket szükségtelen elhagyni, csupán ne fogyaszd napi rendszerességgel.

Tisztába tennéd táplálkozásod?
Receptekkel, tudásanyaggal, mintaétrendekkel és egyéni konzultációval segítünk téged. Regisztrálj éves Clean Eating Életmódprogram tagságot!