8+1 érdekesség a tojásról, a legősibb táplálékunkról

Melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás? Akár ezt a kérdést is feltehetnénk, amikor a tojás élettani hatásait taglaljuk, hiszen az egyik olyan táplálékunkról van szó, amely ősidők óta velünk van. Teljes értékű fehérjét, fontos vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, ráadásul sokféleképpen elkészíthető. Reggelihez, ebédhez, de akár vacsorához is remek választás. Most összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, és persze azokat a tévhiteket is, melyek az utóbbi időben széles körben elterjedtek.

A tojás a legalapvetőbb tápanyagforrásaink egyike, egy olyan emberi élelemforrás, amely már nagyon hosszú ideje velünk van. Az ősemberek előszeretettel fogyasztották, mivel könnyebben megszerezhető volt, mint a hús, míg a tápértéke legalább annyira teljes volt. Bővelkedik fehérjében, de zsírtartalmát tekintve is igencsak fontos szerepet játszik az étkezéseinkben.

Tojást érdemes naponta fogyasztani

Tojást érdemes naponta fogyasztani

A színét tekintve lehet fehér vagy barna, ám ez nincs hatással a minőségére. Frissességük szerint osztályozzák őket, A, B és C besorolást kaphatnak. Ez utóbbi a legrosszabb minősítés, mivel ez már csak ipari besorolásra alkalmas. Méretüket tekintve eltérőek lehetnek, ez bizony az árukra is jelentős hatással bír. Az 50 grammos tyúktojás már kellően jó minőségűnek számít.

Tojássaláta – light verzió

A tojás mint tápanyagforrás

Egy egész tojás energiatartalma megközelítőleg 75 kcal-ra tehető, ami más ételekhez képest kifejezetten alacsonynak számít. Többek között ezért is fogyasztható komolyabb szintű diéták és fogyókúrás étkezések során. Ha veszünk egy átlagos méretű tojást (50 gramm), ennek 10 százalékát a héj teszi ki, 60 százalékát a fehérje, míg 30 százalékát a sárgája. Ami kifejezetten jó hír, hogy a feldolgozása során nem veszít a tápértékéből, tehát bátran lehet főzni vagy sütni.

Milyen vitaminokat tartalmaz a tojás?

Nagy mennyiségben tartalmaz A-vitamint, amely a látásra gyakorol jótékony hatást. Ugyanakkor E-vitaminban is gazdag, ami a bőr egészséges állapotáért felel, míg D-vitamintartalma révén a csontokat erősíti. Nem lehet azonban elmenni szó nélkül a B12-vitamin mellett sem, hiszen ebben is bővelkedik a tojás. Ez az agy megfelelő működésében segít. Bizonyos kutatások azt is kimutatták, hogy a B12-vitamin hiánya jelentősen megnöveli az agysorvadás kockázatát, amely a főként időskori Alzheimer-kór kialakulásához vezethet.

Medvehagyma, a tavasz csodája

Mit tartalmaz még a tojás?

Kiemelkedik a mezőnyből a kolin, amely egy esszenciális tápanyag, a jelenléte nélkülözhetetlen a szervezet egészséges működéséhez. Elsősorban az anyagcserében játszik kiemelkedő szerepet. A tojás luteint is tartalmaz, ezek a sárgafolt sorvadás és a különféle hályogok kialakulása ellen védnek. Omega-3 zsírsavakban is bővelkedik, amely a szívbetegségekkel szemben véd, továbbá az érfalak egészséges állapotának megőrzéséért is sokat tesz.

Kell-e félni a tojás koleszterintartalmától?

Az utóbbi időben egyre több olyan hír látott napvilágot, melyek arról számoltak be, hogy a tojás fogyasztása rossz hatással van a koleszterin-szintre. A tudomány mára már módosította az álláspontját. Az aktuális álláspont szerint az étrendünkben található koleszterin nem igazán járul hozzá a vér koleszterin-szintjének növeléséhez. Napi 2 darab tojás fogyasztása ezek alapján nem hozható kapcsolatba a megnövekedett koleszterinnel. Fontos azonban fenntartásokkal kezelni a tudományos kinyilatkoztatásokat, mivel ezek rendre változhatnak. Ezek alapján a mértékletességet javasoljuk.

A tojásnak magas a fehérjetartalma

A fehérjének hatalmas szerepe van az izomépítésben. A hemoglobin kialakulásának nélkülözhetetlen elemei, amely az oxigént szállítja a munkát végző izmoknak. Egy átlagos méretű tojásban 6,7 gramm fehérje található, míg alig van benne szénhidrát. Ennélfogva a testépítők, testedzést végzők körében az egyik legnépszerűbb táplálék. Azt is érdemes tudni, hogy a tojás hosszú ideig eltelít, így az éhségérzet csökkentéséért is sokat tehetünk vele.

A tojásfehérje tisztítja a bőrt

Nemcsak táplálék formájában használják a tojást, hiszen egyes népcsoportok meg vannak róla győződve, hogy arcpakolásként is kifejti a jótékony hatását. Úgy hírlik, hogy felszívja a felesleges olajat, ezáltal feszesebbé teszi a bőrt és összehúzza a pólusokat. 10-15 percig érdemes az arcon hagyni, papírzsebkendőkkel letakarva.

Tojást nyersen?

Habár a Rocky-filmekben lehetett látni, hogy Balboa előszeretettel issza a tojást nyersen, turmixolva, óva intünk tőle mindenkit, hogy ezt tegye. Még akkor sem garantálható ugyanis, hogy gyomorrontást előidéző baktérium ne kerüljenek be a szervezetbe, ha alaposan megmossuk felhasználás előtt. Főként szalmonella okozta megbetegedéseket idézhet elő a nyers tojásfogyasztás. Igaz, különféle süteményekbe, habokba alkalmanként nyersen is belekerül, tehát nem ördögtől való a dolog, ettől függetlenül nem tanácsos főzés vagy sütés nélkül felhasználni.

Zöld kaszinótojás

A tojásban megtalálható aminosavak

Sokan nincsenek tisztában vele, de az emberi szervezet a számára nélkülözhetetlen 20 aminosavból 11-et képes előállítani. A maradék 9 jelentős részét a tojásból is pótolhatjuk. Ennek okán az idegrendszerünk stabil állapotához is hozzájárul, így pedig csökkenti a stressz és szorongás okozta kellemetlen érzéseket.

Tojásból készült ételek

Egy felmérés alapján a tojást az emberek 82 százaléka többnyire a reggeli készítéséhez használja fel. A legnépszerűbb változata az omlett és a tükörtojás, amelyeket a különféle reggelizőhelyek is előszeretettel az étlapjukra tesznek. Természetesen a rántotta és a lágytojás szintén előkelő helyen szerepel a kedven reggelik listáján. Ugyanakkor azt is érdemes tudni, hogy az extrémebb változatok is egyre jobban elterjednek világszerte. Ilyen például a banános palacsinta, amely mindössze két hozzávalóból készül el: banán és tojás. Általában egy banán mellé 2 tojás kerül, ezeket össze kell keverni, és valamennyi olajon kisütni.

 

Tetszett? Oszd meg :)