Tudatos táplálkozás

Ezért fogyassz kölest

köles egészséges

Gluténmentes csodagabonaként emlegetik és napról-napra népszerűbbé válik. A köles leginkább a Clean Eating életmód nemzetközi terjedésének köszönheti, hogy ma reneszánszát éli és mellőzött takarmányból sokak elsőszámú gabonája lett. Most bemutatjuk miért jó, ha táplálkozásod részét képezi.

Miért olyan egészséges a köles?

Régóta ismert gyomorbarát gabona. Tisztító, salaktalanító hatású, emésztése igen könnyű, ezáltal nagyobb adag elfogyasztása is kellemes jóllakottság érzést okoz, telítettség érzés és gázképződés nélkül.  Ismert prebiotikus aktivitása, mely hozzájárul a jó baktériumok mennyiségének növeléséhez – ezek kulcsszerepet játszanak az emésztés elősegítésében. Ellentétben a finomított gabonákkal, a köles gátolja a rossz baktériumok elszaporodását. Ide tartozik a leginkább ismert tulajdonsága, ugyanis a köles lúgosító hatása miatt képes visszaállítani a sav-bázis egyensúlyt, mely magas húsfogyasztás miatt, egészségtelen szokások (alkohol, ital), de akár sztressz hatására is felbomolhat.

Magas protein- és minimális zsírtartalma mellett 73g jó minőségű szénhidrátot is tartalmaz. Ez mellett gazdag vitaminokban és olyan ásványi anyagokban, mint a fogakat védő fluor, a haj, a bőr, a körmök, a szem és az érfal egészségét védő szilícium, vagy a megfelelő vérképzéshez szükséges vas. Azonban legnagyobb mennyiségben káliumot tartalmaz, mely csökkenti a magas vérnyomás-, a beszűkülő artériák-, a plakkformálódás esélyét, végső soron szívproblémák kialakulását.

Sportolók számára is hasznos, hiszen a köles a B-vitaminok többségét tartalmazza. Ezek felelnek az energiatermelésért, energiát biztosítanak a szervezet számára, azzal, hogy támogatják a szénhidrátok, a fehérjék és a zsírok anyagcseréjét. További jó hír testépítőknek: 11g fehérjét tartalmaz. Ugyan aminosavprofilja a legtöbb növényi forráshoz hasonlóan nem teljesértékű (hétféle aminosavat tartalmaz), de mindenképpen nagyszerű kiegészítés, sőt vegetáriánusoknak egyenesen kötelező. Érdekesség, hogy triptofánt tartalmaz, ami egy olyan esszenciális aminosav, mely segíti a szerotonin termelődését. A szerotonin örömhormonként is nevezik, mert jelentős pozitív hatása van a közérzetre és, de az alvászavar elleni hatása is ismert. Tartalmaz továbbá egy másik érdekes anyagot is, ez a kovasav, ami a bőrt rugalmassá, a hajat fényessé, a fogakat, körmöket erőssé teszi.
A kölest egyedül pajzsmirigybetegségben szenvedőknek kell óvatosan kezelniük, mert az utóbbi évek kutatásai kimutatták, hogy alacsony mennyiségben goitrogén anyagok számukra károsak lehetnek. Teljes lemondás így sem indokolt, de túlfogyasztása esetén ronthatja tüneteiket.

A köles elkészítése

Mivel a kölesnek alapvetően nincs íze igen sokoldalúan felhasználható. Leggyakoribb párolva köretként, ami széleskörűen fűszerezhető, vagy akár fűszerezés nélkül is fogyasztható. Ilyen formában komoly gyomorpanaszokkal küszködők számára is ideális. Kölesből édesség is készíthető. Akár kölesfelfújtat, tejbekölest, vagy ha már unod a reggeli zabkását köleskását is készíthetsz. Igaz a nyers „overnight” változat nem működik, csak a főzhető. Nagy segítség azoknak, akik a zabkásától puffadnak, ha fele-fele arányban készítik, egyébként talán úgy a legfinomabb 🙂 Kis kreativitással sok minden másra is felhasználható, pl. töltelékekben, vagy fasírtban is.

Így készítsd a legjobb párolt kölest:

Egy bögre kölest egy szitában moss át és csepegtess le, majd 3 bögre lobogó sós vízbe tedd és miután újra felforrt takarék lángon főzd 12 percig. Ezután fedd le és hagyd állni további 10 percig. Ekkor igazán puha lesz, de a legjobb állag eléréséhez várj míg lehűl kicsit. Sokféle módon ízesítheted, mi pici fokhagyma és petrezselyem keverékére esküszünk. Ha szeretnéd főzés előtt kevés kókuszzsíron meg is piríthatod.

Így készítsd a legjobb köleskását:

Az előzőhöz hasonlóan moss át egy bögre kölest, azonban 3 dl mandulatej és 3 dl víz keverékében kezd el főzni. Adj hozzá eritritolt (vagy kedvenc édesítődet), fahéjat és egy csipet sót. 10 perc után pedig némi aszalt gyümölcsöt, pl goji bogyót. Főzd takaréklángon összesen 25 percig, közben néha kevergesd, így krémesebb állagot kapsz, majd lefedve hagyd állni 5 percig.  Tálald tálkában gyümölcsökkel díszítve. Egy bögre kölesből 2 nagy adag köleskása készül.

További köleses receptjeink:

Receptgyűjteményünkben több köleses receptet is találsz. Ha tag vagy lépj be, ha még nem vagy tag, akkor támogass minket és regisztrálj egy éves receptes tagságot, vagy életmódprogram tagságot.

Vegan tavaszi kölesrizottó

Friss zöldségekkel turbózva, kókusztejjel krémesítve igazi vitaminbomba finomság készíthető állatitermék-mentesen is. A receptért kattints a képre:

Vegan kölesrizottó diétás recept

Csirkés kölesrizottó

Testépítő egytálétel rengeteg proteinnel, mégis könnyen emészthető változatban. Szuper megoldás ha már unod a csirke-rizs kombót. Ha egyszer megkóstolod tuti rászoksz. Receptért katt a képre:

Csirkés köleses diétás recept

Túrós köleses süti (Köleskoch)

Rizsfelfújt egészségesebb változata. A recept egyébként szinte egyidős a weboldallal:

Túrós - köleses süti

Kölesfalatkák

Köretként, vagy nasiként is megállja a helyét, de kicsit édesítve süti helyett is jó: Katt a receptért:

Diétás gluténmentes kölespogácsa

 

2 hozzászólás