Táplálkozási cikkek

Így használd a chia magot

chia mag

Miért annyira jó?

A chia mag nem újdonság. Ma már szinte nem létezik olyan táplálkozással, vagy akár fittséggel kapcsolatos blog, ahol nem szerepelne az istenített élelmek között. Nem is hiába! Hiszen a mag rengeteg tápanyagot, vitamint és ásványi anyagot tartalmaz meglepően kevés kalória és igen alacsony glikémiás index mellett. A superfood jellemző tökéletesen megállja a helyét, mivel konkrétan több vasat tartalmaz, mint a spenót, több kalciumot, mint a tej, több káliumot, mint a banán, és több omega-3 zsírsavat, mint a lazac. Gazdag fehérje forrás is, ezért a vegetáriánusok remek kiegészítője. Vitaminokban is gazdag, főleg A-, E-, C-, B1- és B2-vitaminokat és folsavat tartalmaz továbbá különféle antioxidánsokat is. Tényleg szuper élelemről van szó, de a teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy a chia maggal kapcsolatban azért terjed pár túlzó állatás is. Gyakori tévhit, hogy fogyasztószerként működik. Nos, ez nem igaz. Nincs zsírégető hatása és túlzott mennyiségben fogyasztva (a túlzott omega3 bevitel miatt) akár hizlalhat is. De annyiban segíti a fogyókúrád, hogy egy étkezést helyettesíthetsz pl. chia pudinggal, így sok tápanyagot vihetsz be szénhidrát nélkül, kis térfogatban, így a gyomrod méretét is segít alacsonyan tartani.

Erre ügyelj a chia mag fogyasztásánál

Két fajtája létezik: fekete és fehér. Vásárláskor nézd át a zacskót és amennyiben barna magokkal találkozol, ne vedd meg, mert ez azt jelzi, hogy a magvakat éretlenül takarították be. Ezek íze keserű és kevesebb tápanyagot is tartalmaz. Ha teheted ellenőrzött biogazdálkodásból származó chiát vásárolj! Nyersen sose fogyaszd a magvakat, mivel különleges képességük, hogy súlyuk 10szeresét képesek folyadékban megkötni. Ha nyersen fogyasztod a gyomrodban fog megdagadni, ami kellemetlen lehet. Szóval fogyasztás előtt legalább 10 percig áztasd be! Jó tudni, hogy az chia csak vizalapú folyadékokkal képes megszívni magát. Tehát nyugodtan áztathatod vízbe, tejbe, magtejekbe, vagy gyümölcslébe, de olajokkal már nem működik a dolog.
Nagyon fontos az is, hogy chia magból készült ételt ne edd főétkezés után és sose edd magas zsírtartalmú ételekkel együtt! Különleges tápanyagtartalma miatt akár 10-15g is meglepően jól laktat, ezért ha bőséges étkezés után eszed az nagyon el fog telíteni, és fogékonyabbá tehet a hízásra is. Magas zsírtartalmú étellel keverve jó eséllyel megfekszi a gyomrod. Szintén nem ajánlott együtt fogyasztani alkohollal, mert fokozza annak vízürítő hatását. Chiából egy nap ne fogyassz többet 30-40 grammnál, mert ez a mennyiség már terhelni fog és puffadás, rossz közérzet, esetleg pattanások előfordulhatnak.

A chia mag elkészítése

Íme néhány tipp, hogyan használd fel konyhádban.

Chia puding: Keverj össze 2 evőkanál magot 2 dl folyadékkal (víz, magtej, gyümölcslé,..) és hagyd állni pár óráig hűtőben. Ízesítsd kedvenc természetes édesítőddel és gyümölcsökkel.

Zabkása topping: Szórd zabkásádra, vagy keverd bele és hagyd állni legalább 10 percig.

Turmixok: Turmixok sűrítésére is használhatod, pl. banán helyett 1 evőkanál chia magot.

Muffin: Egy evőkanál magot egyszerűen keverd el kedvenc muffin, vagy más tésztáddal és adj hozzá a recepten kívül fél deci vizet. (Receptek pl itt, itt, itt, vagy itt )

Lekvár: Bármilyen gyümölcsből készíthetsz szuper-egészséges főzés nélküli lekvárt a chia mag nagyszerű zselésítő hatása segítségével. Pépesítsd össze egy csésze a gyümölcsöt, ízesítsd mézzel, vagy természetes édesítővel, majd adj hozzá fél csésze chia magot és fél csésze vizet (nagyon lédús gyümölcsöknél kevesebbet). Keverd el, majd hagyd egy napig állni a hűtőben.

Energiaszelet: Kedvenc granola szeleted (recept ötlet itt, vagy itt) turbózd fel némi chia maggal. Minden kanál mag után adj hozzá egy kanál vizet is.

Tojás helyettesítő: Ha allergiás vagy a tojásra, akkor remek tojáshelyettesítőt is készíthetsz belőle. 1 evőkanál őrölt chia magot keverj el 3 kanál vízzel. Hagyd kicsit állni és máris használhatod tojás helyett süteményekbe, fasírtokba,… Ez a mennyiség 1 tojásnak felel meg.

+ Tipp: Ha natúr kozmetikumokat készítesz otthon, akkor jó hírünk van! Külsőleg is hat és igazán széppé varázsolja a bőrt. Használj őrölt chiát krémekhez, bőrradírokhoz.

 

A szerzőről

Avatar

Bányai Adrián

Volt IFBB versenyző, testépítő edző, sporttáplálékozási szakíró. Jelenleg is sportélelmiszerek termékfejlesztési vezetője. 2013-tól a Clean Eating Magyarország alapítója.