Így táplálkozz a szebb bőrért!

bőrszépítő ételek

Feszes, ragyogó bőr? Az egészséges, szép bőr titka a táplálkozásban rejlik. Olvasd el útmutatónkat, bőröd megfogja hálálni!

Szép bőrre mindannyian vágyunk. Sokan rengeteget költenek arra, hogy bőrük feszes és ragyogó legyen, de nem tudják azt az alapvető dolgot, hogy a bőr minősége sokkal inkább függ a táplálkozástól, mintsem attól, hogy milyen krémekkel kened magad, vagy hova jársz kozmetikushoz. Táplálkozásod igenis kihat a bőrödre. Olyannyira, hogy gyakorlatilag szépséged, fiatalosságod elsőszámú befolyásolója. Mai írásunkban összefoglaljuk hogyan érdemes táplálkozni a szép bőrért. Fogadd meg tanácsainkat, hidd el bőröd meghálálja!

Bőröd meghálálja ha ezeket eszed

Naponta legalább háromszor nyers zöldség és gyümölcs

A friss zöldségek és gyümölcsök mikrotápanyagok százezreit tartalmazzák beleértve a vitaminokat, ásványi anyagokat, flavonoidokat, fitonutrienseket. Ezek közül a legfontosabbak az antioxidánsok, melyek az egész szervezetet károsító szabadgyökök ellen veszik fel a harcot. A szabadgyökökhöz köthetők olyan sejtkárosodások melyek a bőr öregedését és az idő előtti bőrproblémákat okozák. De az antioxidánsokon túl is számos mikro-tápanyag segíti közvetett módon a bőröd egészségét. Ezen anyagok összhangja csak akkor teremthető meg, ha változatosan és természetközeli módon táplálkozol. A legtöbb mikroanyag hevítés hatására veszít hatásfokából, ezért mindenképp érdemes napi szinten nyers forrásbólé bevinni.

Karotinok

A béta-karotin a karotin antioxidánsok legelterjedtebb formája. Ez az anyag az A-vitamin provitaminja. Belőle a szervezet (azon belül is a májunk) képes A-vitamint előállítani. A béta-karotint a szakmában „természetes napernyőként” is nevezik, mert beépülve a bőrbe képes a nap káros sugarait megfékezni, így azok kevésbé roncsolják a sejteket. (Nyáron szinte kötelező azok számára, akik hajlamosak a leégésre). A béta karotin egy színanyag is, mely nemcsak a növények színét adja, de bőrödet is képes pigmentálni. Ha sokat eszel belőle akkor bőröd élénkebb színű, ragyogóbb lesz. Leginkább a sárgás színű növényekben található. A legtöbb az édesburgonyában és a sárgarépában van, de megtalálható a narancsban, sőt a spenótban is.

Kapcsolódó recept: Rukkolapesztós csirke édesburgonya pürével , Édesburgonya krémleves

Elegendő C-vitamin

A leginkább bőrszépítőnek hitt anyag a kollagén. Rengeteg étrend-kiegészítőben szerepel, mint a bőrszépítő szuperfehérje. Azonban cikkünkből ez kimarad. Hogy miért? A kollagén tényleg egy remek fehérje, ami a bőr és a kötőszövetekbe épül. Azonban ha elfogyasztod az emésztőrendszered aminosavakra bontja , ugyanúgy mint a többi fehérje. A kollagén tehát közvetlenül nem fog beépülni a bőrödbe, hanem a szervezeted képzi azt fel azt a szabad aminosavakból és ez tökéletesen végbe megy akkor is, ha egyáltalán nem eszel kollagént alapú ételeket. Egy fontos feltétele van azonban a kollagén képződésnek. Ez a megfelelő mennyiségű C-vitamin! A C-vitamint érdemes természetes formából bevinni, mivel hatásfoka többszöröse a szintetikus vitaminoknak és nem terheli meg a vesét sem. Fogyassz C-vitaminban gazdag gyümölcsöket, mint a narancs, eper, kiwi, mangó, áfonya, csipkebogyó,…  Télen pedig egészítsd ki táplálkozásod jó minőségű, lehetőleg liposzómás C-vitaminnal.

Védekezz az oxidáció és a szabadgyökök ellen!

Az E-vitamin véd az oxidatív sejtkárosodástól és támogatja az egészséges bőrképződést. Ahogy minden más vitamint, az E-vitamint is élelmiszerből érdemes bevinni. Az E-vitaminban gazdag élelmek első sorban a magvak, mint a mandula, a kesudió, vagy a mogyoró, de az avokádó is rengeteget tartalmaz. Egy másik fontos vitaminszerű anyag a Q10 koenzim, melynek legismertebb hatása, hogy képes megkötni a rosszindulatú szabadgyököket, melyek a test minden sejtjének, így a bőr károsodását is okozzák. A Q10-ra leginkább 30 éves kor körül és azután van szükségünk, mivel addig a szervezet elegendő mennyiségben állítja elő.

Szelén

A szelén egy erős antioxidáns, ami a C- és az E-vitamin hatását is képes erősíteni, így az immunrendszer egyik legfőbb támogatója. Kutatások azt mutatják, hogy a szelénben gazdag étrend segíthet a bőrrák, a napsérülés és az életkorral járó bőrproblémák ellen. A szelén legjobb forrása a brazil dió, melyből mindössze 4 szem fedezi a napi szükségletet. További jó forrásai a halak, kagylók, tojás, búzacsíra, paradicsom és a brokkoli. E-vitaminnal közös hatása miatt érdemes magvakkal együtt fogyasztani.

Kerüld a szélsőséges diétákat és a jojó effektust!

Az ismétlődő testsúlycsökkenés és növekedés alaposan megterheli a bőröd, ami a feszességének csökkenésével, narancsbőrrel, ráncokkal és striákkal is járhat. A szélsőséges fogyókúrákkal az a baj, hogy hirtelen csökkenést okoznak, ami már önmagában okozhatja ezeket a problémákat. A legrosszabb azonban az , hogy az így szerzet alak nem fenntartható és általában jojó effektus módjára oda-vissza változik. A szénhidrátfóbiás és még a gyümölcsöt is tiltó diétákat messziről kerüld el! A testsúlyt csak lassan lehet egészségesen csökkenteni és a diéta alapja csakis egy kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás lehet. A clean eating életmódja maximálisan ezt képviseli, ezért ha diétát keresel ránk számíthatsz! 🙂

Fogyassz elegendő vizet

A bőrnek nedvességre van szüksége ahhoz, hogy rugalmas maradjon. Még enyhe dehidratáltság is szárazzá, fáradttá és szürkébbé teszi a bőrt. Ezért nagyon fontos, hogy elegendő vizet vigyél be. Érdemes napi 2-2.5 liter vizet innod 6-8 részre osztva. Vízből szűrt csapvizet javaslok, az ásványvizek magas ásványi tartalma sem a bőrnek, sem az ízületeknek nem tesz jót, ezért azokat csak alkalmanként érdemes fogyasztani. Fogyaszthatod teaként (sőt a zöld tea nagyon áldásos szépítő hatással is bír!), vagy levesként is, de a gyümölcsleveket, üdítőket és főleg az alkoholt ne számold ide! Érdemes figyelembe venned, hogy egyes növények, mint a görögdinnye, vagy az uborka igen magas víztartalommal bírnak. (Az alkoholra visszatérve annyiban ki kell egészíteni, hogy a vörös borban található polifenolok bizonyítottan bőrbarát anyagok. Minőségi vörös borból napi egy valóban deci egészséges.)

Egészséges zsírok

Az Omega-3 és Omega-6 zsírsavak esszenciális zsírok, melyeket étrendből kell fedeznünk. Ezeknek a jó zsíroknak van egy olyan remek hatásuk, hogy ösztönzik a gyulladáscsökkentő anyagok termelését. Kutatások bizonyítják, hogy fogyasztásuk hasznos olyan bőrbetegségek ellen, mint az ekcéma, vagy a pikkelysömör. Fontos, hogy nagy mennyiségben fogyasztva túl zsírossá válhat tőle a bőr, de naponta pár szem dió, napraforgó mag, egy kevés lazac, vagy 1-1 teáskanál hidegen sajtolt magolaj mindenképp jót fog tenni.

Összefoglalva, ha csak pár ételt kellene mondani, akkor mik azok melyeket érdemes rendszeresen fogyasztanod a szép bőrért? Ha engem kérdezel én a legfontosabbnak a következőket találom. ( Megpróbálom számomra fontossági sorrendben felsorolni, persze lehet vitázni) : édesburgonya, sárgarépa, brazil dió, spenót, avokádó, brokkoli, búzacsíra, cékla, narancs, napraforgó mag, csipkebogyó, zöld tea. Fontos, hogy naponta néhány vitamindús gyümölcs, változatosan, minden nap legalább egyszer friss zöldségek nyersen. Étrend-kiegészítők közül a Q10 és szelén az, aminek fogyasztását érdemes megfontolni.

A szép bőrért ezeket kell kerülnöd

Ha szeretnél szép, egészséges bőrt, akkor természetesen az egészségtelen szokásokról le kell szoknod. Az alkohol brutálisan szárítja a bőt, a dohányzás minden körül a legrosszabb hatással bír, de még a sokak által tévesen egészségesnek hitt kávé is káros a bőrre. A szolárium csak az üzemeltetők szerint tesz jót a bőrnek, de a valóság teljesen más. Gyakori használata pedig visszafordíthatatlanul öregíti. Ezek egyértelmű tanácsok, de van még néhány mód mellyel tudtodon kívül is szabotálhatod szépséged. Íme a három legfontosabb:

Cukor

Ha ezen az oldalon jársz talán már tudod, hogy a finomított cukor nem a legjobb barátod. Nem csak hizlal, meg a fogakat teszi tönkre, de a bőrödet is. A cukor emésztésekor létrejövő ún. glikációs végtermékek a kollagénnel és az elszatin rostokkal kötődve rugalmatlanná teszik a kötőszöveteket, így elveszik a bőr feszessége. Én azt javaslom, ha édesszájú vagy, akkor először olvasd el útmutatónkat az édesítőszerekről és válaszd ki a neked megfelelőt.

Tejtermékek

A Clean Eatingben a tejtermékek egy részét nem tiltjuk. Azonban, ha bőrszépítés a cél, akkor sajnos mindenféle tejterméktől meg kell válnod és ez igaz a laktózmentes termékekre is. A probléma ugyanis nem a laktózzal, hanem a tejfehérjével van! A tejfehérjében olyan androgén anyagok vannak, melyek a hormonrendszert befolyásolják. (Ez az organikus tejre is igaz) Ha sok tejfehérjét fogyasztunk a szervezetünk androgén szintje felborul, ami jelen esetben a bőr zsírosodásához és pattanások kialakulásához vezet. Különösen igaz ez azok számára, akik fehérjeporokat szednek, hiszen ezek koncentráltan tartalmazzák ezeket az androgén anyagokat is.  Mivel ez az elmélet a legújabb kutatásokon alapul pár orvos még szkeptikus, de elfogadottsága egyre szélesebb.  Ha érdekel a téma ebben a részletes szakmai írásban többet megtudhatsz.

Fűszeres ételek

A fűszerek gyakran egészségesek, de az is igaz, hogy bizonyos mennyiségben, vagy keverékben káros hatással lehetnek a bőrre. Bizonyára észrevetted, hogy ha fűszeres, mondjuk ázsiai ételt eszel, akkor bőröd kipirul. A túl sok fűszer irritálja az emésztőrendszert is, aminek gyakori jele a homlokon megjelenő kiütések, pattanások. A fűszerekkel tehát óvatosan! Ne használj egyszerre sokféle fűszert és ne edd túl csípősen az ételeket.

Érdekel a tiszta táplálkozás és a fitt életmód?

Akkor regisztrálj éves tagságot nálunk! >>> Clean Eating Életmódprogram

Egészséges, fitt test a cél?
Ne halogasd az életmódváltást, csatlakozz hozzánk!
Igen, érdekel!
Kössz, nem!
close-link
Egészséges, fitt test a cél?
Csatlakozz a Clean Eating Életmódprogramhoz!
Táplálkozási tanácsadás + E-könyvek + Receptek + Extra funkciók éves tagsággal.

Használd az EATCLEAN kódot 10% kedvezményért!
Igen, regisztrálok!
Kössz, nem!
close-link
Egészséges, fitt test a cél?
Ne halogasd az életmódváltást! Csatlakozz hozzánk!
Igen, Érdekel.
Kössz, nem.
close-link