Másnaposság ellen táplálkozással!

Így éld túl a másnaposságot. Íme a legjobb tanácsok.

Ugyan a Clean Eating az alkoholfogyasztás mellőzését javasolja, de mint már tapasztaltátok nem vagyunk a táplálkozási fanatizmusok hívei. Ezért úgy gondolom nem dől össze a világ, ha egy különleges alkalommal, mint a szilveszter, vagy egy pl. lagzi megengedsz magadnak egy kis lazítást. Ilyenkor óhatatlanul eljön a másnap, ami még a gyakorlott italozók számára is megviselő. Cikkünk célja tehát nem az alkoholfogyasztás népszerűsítése, csupán mindenki számára működő praktikákat mutatunk be arról, hogyan előzd meg és tedd elviselhetőbbé a másnaposságot, ha egy-egy alkalommal találkozol vele.

A másnaposság oka

A másnaposság kialakulásának több oka van. Legismertebb a dehidratáció, azaz a kiszáradás. Az etilalkohol olyan hormonokat termel, melyek kivonják a sejtekben található víz egy részét. Például egy pohár bor dupla mennyiségű víz kiválasztását okozza, a fél deci vodka pedig három deci vizet is hajthat.  Ez önmagában szájszárazsághoz, valamint fejfájáshoz vezet, de a főbb szenvedést nem ez okozza. Az etanol ugyanis a májban egy mérgező vegyületté, az ecetsavvá bomlik le. A vér tejsav szintjét is megemeli, ami károsítja (sőt maradandóan károsítja!) az idegrendszert. Ez a két fő hatás okozza a másnaposság fő tüneteit, azonban gyakran más is bejön a képbe. A hiányos táplálkozás, vagy éppen a rossz élelmiszerek (részegen fogyasztott gyors ételek, chipszek, stb..) a kialvatlanság, hangos zene hallgatása mind károsan hatnak az agyra. A gyengébb minőségű és a színezett, kemikáliákkal dúsított italok, valamint az arzént tartalmazó nagyüzemi sörök komplex hatást fejtenek ki, melyek tovább fokozzák az előbb említett tüneteket, így alakul ki a másnaposság szintjei és formái.

A másnaposság megelőzése

Mielőtt italozol érdemes az alábbiakat megfogadni, hogy a lehető legkevesebb kárt okozd magadnak.

Csak minőségi italokat fogyassz! 

Sörökből válaszd a kisüzemi termékeket, melyek nem tartalmaznak hozzáadott szénsavat, kukoricagrízt, vagy extra alkoholt. Az üveges sörök jobbak, mint a csapoltak, hiszen azok frissen pasztörizáltak, míg utóbbiakat gyakran nem pasztörizálják, ráadásul a csapokban rengeteg baktérium tanyázhat, ami gyomorrontást, puffadást okozhat. (Az üvegesek a dobozosoknál is jobbak, mivel más pasztörizálási eljáráson esnek át) Borokból és pezsgőből inkább többen kérjetek egy teli üveget, így kerülhetitek el a kellemetlen meglepetéseket. Röviditalokból csak a külön nem ízesítetteket, magas minőségű gyümölcspárlatokat érdemes választani. Legjobb a valódi pálinka, ami fertőtlenítő, lúgosító hatásával a legkíméletesebb töménynek számít. Természetesen mindezeket szintén megfontoltan idd!

Igyál rengeteg vizet

A dehidratációt megelőzheted, ha az este során folyamatosan vizet veszel magadhoz. Ha pedig hazaértél még mielőtt beesel az ágyba igyál meg egy nagy pohár vizet így kevésbé fogsz szenvedni az ágyban. Fontos, hogy csak a sima víz jó, a szánsavas, ízesített italok nem adják ezt a hatást. A folyadékot másnap során is pótold és kerüld a vízhajtó italok fogyasztását, mint a túl sok kávé, vagy a zsírégető hatású teák.

A másnaposság tüneteinek elűzése

Ha már kialakult a macskajaj, akkor íme pár praktika, hogy a lehető legkevesebb kellemetlenséggel túléled.

Mozogj!

Nehéz lehet elkezdeni, de ha már benne vagy hidd el segít. A fokozott oxigénfelvétel s felgyorsuló vérkeringés segít gyorsan megszabadulni a méreganyagoktól. Szabad levegőn tett séta, könnyed biciklizés az egyik legjobb módja a másnaposság gyors túlélésének.

Étkezz a másnaposságnak megfelelően

Sokan a zsíros ételekre esküsznek, mondván az bevonja a beleket így az alkohol nem tesz akkora károsodást.  A tévhit hívőinek rossz hírünk van: a zsír és az alkohol is megemésztésre kerül, együtt talán kicsit lassabban, viszont a nehéz ételek túlzottan megterhelik a gyomrot, ami ilyenkor inkább árt, mint használ. Én azt javaslom, hogy mielőtt elindulsz italozni jó minőségű szénhidrátot is tartalmazó ételből lakj jól. Miután haza érsz segíthet a kaukázusi kefir, mivel a benne található probiotikumok helyre állítják a bélflórát és a tejtermék képes némileg zárni a gyomort. Másnap is kerüld a zsíros ételeket! Fogyassz inkább sok gyümölcsöt, például banánt és aszalt gyümölcsöket, mivel a gyümölcscukor, a C-vitamin és a kálium pozitív hatásokat fejt ki. Érdemes friss zöldségeket enned, ami az elveszített mikroelemeket pótolják. Mehet nagy mennyiségben az uborka, paradicsom, paprika, hidd el jót tesz!  Nagyon fontos, hogy másnap ne vond meg magadtól a szénhidrátot! Ha pedig gyomrod nem javul 1-2 deci Parádi gyógyvíz kíméletesen megoldhatja problémáid.

másnaposság reggeli

A másnap során szintén fogyassz sok folyadékot víz formájában, de ihatsz enyhén citromos limonádét, gyümölcsleveket is, vagy teákat. Utóbbiból a legjobb másnaposságűző hatással a borsmenta, a gyömbér és a kamilla bír.

A népi praktikáknak megfelelően a savanyú káposzta és a főtt tojás is tökéletes étel, mind körül a legjobb azonban a húsleves. Fogyaszd melegen, gazdagon több tányérral is. ( A szerintünk ő legjobb húsleves receptet itt találhatod) Viszont mellőzd a nagyon rostos ételeket, mint a barna rizs, vagy a zab. Reggelinek egyél pirítóst, köretnek egyél inkább főtt burgonyát. Nem diétásak, de mindkettő könnyen emészthető, nyugtatja a gyomrod és ilyenkor erre van szükség.

Másnaposság elenni tévhitek

Van pár olyan valójában ártalmas tanács, amit barátaidtól, vagy színvonaltalan magazinokban olvashatsz. A legismertebb a gyógysör fogalma, azaz hogy a másnaposságra újra inni kell. Hidd el, ez csak az alkoholistáknál működik, mindenki másnál olaj a tűzre. Szintén tévhit a zsíros ételek fogyasztása, amit fentebb már említettem. Nem segít a narancslé és a túl sok citrom sem, hiszen ezek savai irritálják a gyomrot. Szintén így tesz a kávé és a fekete tea, amik még vízhajtó hatásuk miatt is kerülendő. Sokan szoktak nem csak másnap, de még lefekvés előtt fogyasztani fájdalomcsillapítókat. Ezek picit tompíthatják a fejfájásod, azonban annyira károsak a nyálkahártyának, hogy inkább ne tedd. Lefekvés előtt használva órákig panganak a gyomorban, ami hosszú távon komoly betegségeket, refluxot, gyomorfekélyt, akár rákot is okozhat. Ezt tehát semmiképp se tedd! Ha másnap nem bírod a fejfájást egy sima aszpirint javaslok, ami viszonylag kíméletesen javítja az agyi vérkeringést, de a többi csodaszert inkább hagyd meg másnak.

Érdekel a tiszta táplálkozás és a fitt életmód?

Akkor regisztrálj éves tagságot nálunk! >>> Clean Eating Életmódprogram

 

Egészséges, fitt test a cél?
Ne halogasd az életmódváltást, csatlakozz hozzánk!
Igen, érdekel!
Kössz, nem!
close-link
Egészséges, fitt test a cél?
Csatlakozz a Clean Eating Életmódprogramhoz!
Táplálkozási tanácsadás + E-könyvek + Receptek + Extra funkciók éves tagsággal.

Használd az EATCLEAN kódot 10% kedvezményért!
Igen, regisztrálok!
Kössz, nem!
close-link
Egészséges, fitt test a cél?
Ne halogasd az életmódváltást! Csatlakozz hozzánk!
Igen, Érdekel.
Kössz, nem.
close-link