A hajdina az egyik legtökéletesebb szuperétel

Egyre több szó esik manapság az úgynevezett „superfood”-okról, és kétség kívül közéjük tartozik a hajdina is, mely nemcsak olcsó és egyszerű táplálék, de számos variációban elkészíthető. Ami még ennél is fontosabb: kedvező élettani hatásait tekintve igencsak előkelő helyen jár a legegészségesebb ételek listáján. Összeszedtünk mindent, amit fontos tudni erről a szuperételről.

A „superfood”, vagy magyaros elnevezéssel szuperétel kifejezés már közel egy évszázaddal korábban is elhangzott elődeink szájából. De milyen ételeket sorolunk ebbe a kategóriába? Elsősorban azokat a tápanyagdús élelmiszereket, amelyek tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal és élelmi rosttal.

Például?

Ennek értelmében azokat az ételeket sorolhatjuk a szuperételek közé, amelyek a tápanyagtartalmuk miatt kiemelkednek a többi közül. A hajdina vitán felül megérdemli, hogy a legkiválóbb táplálékok között tartsuk számon, hiszen számos területen jótékony hatást fejt ki a szervezetre.

Hajdina

Mi is az a hajdina?

A hajdina egy növény, amely Ázsiából, főként Kínából származik. Az exportálásának köszönhetően később elterjedt az egész világon, azonban Magyarországon jóval a 14. század után jelent meg első ízben. A felhasználási módját tekintve a korabeli időkben elsősorban kását készítettek belőle, és viszonylag népszerű tápláléknak számított.

Főként búzából készített termékek kiegészítésére, helyettesítésére használják, de sokféleképpen a tányérra kerülhet, ráadásul az ára is kedvező. Mivel zsírmentes, valamint glutént sem tartalmaz, a potenciális fogyasztóközönség meglehetősen széles, szinte bárki fenntartások nélkül hozzáadhatja a napi étkezéseihez.

Milyen vitaminokat tartalmaz?

Nagy mennyiségben található benne B-vitamin, mely elsősorban az idegrendszer egészséges állapotát hivatott fenntartani. Emellett E- és C-vitaminban is bővelkedik, előbbi a bőrre fejt ki jótékony hatást, míg utóbbi az immunrendszert erősíti.

Mit tartalmaz még?

A hajdina remek fehérjeforrás, így edzés és diétázás mellett is kiváló kiegészítést nyújt a táplálkozáshoz. A csontok és az izmok védelméért is sokat tehetünk a fogyasztásával, hiszen kalciumot, magnéziumot, cinket és rézt is tartalmat. A magas rosttartalma mellett sem lehet elmenni szó nélkül, hiszen ennek köszönhetően tisztítja a bélfalakat, illetve az emésztést is segíti.

Csokoládés céklás muffin

Vérnyomás? Magas koleszterinszint?

A vérnyomás megfelelő tartományban tartására remek megoldást nyújt a hajdina, mivel magas rutintartalommal rendelkezik. Világszerte ismert melegítő hatással bír, így a téli hideg hónapokban is eredményesen bevethető.

A máj védelmében is fontos szerepet játszik, hiszen az elzsírosodás ellen megóvja ezt a szervünket, továbbá a koleszterinszintre is pozitívan hat. A cukorbetegeknek sem kell attól tartani, hogy bármiféle negatív hátulütője van a fogyasztásának, hiszen közel 60 százalékban keményítőt, 20 százalékban élelmi rostot, míg szintén 20 százalékban cellulózt valamint lignint tartalmaz.

Gluténérzékenyek, figyelem!

A hajdina nem tartalmaz glutént, ami nagy megkönnyebbülést jelenthet sokak számára. Zsírmentes táplálék, amelyben nem található káros anyag, ennélfogva nem kell vigyázni arra sem, hogy mekkora mennyiséget viszünk be a szervezetünkbe.

Szuper húspótló, így vegetáriánusok és diétázok számára is javallott a fogyasztása. Antiallergén mivolta miatt akár arra is alkalmas, hogy más területeken is felhasználjuk, például párnát lehet vele megtölteni.

Granola golyó recept

Hogyan érdemes felhasználni?

A hajdina legtöbbször a rizs alternatívájaként merül fel, de nem csak köretként állja meg a helyét. Gyakran levesbetét formájában is az asztalra kerül, de reggelik során kásának is bevethető, ahogy a fentebb említett példa is bizonyítja, hiszen évszázadokkal korábban főként így fogyasztották.

Sokféle felhasználási módját az is jól bizonyítja, hogy saláták kiegészítőjeként is hozzáadhatjauk az ételhez, de akár desszertek elkészítésénél is felmerülhet opcióként. Pohárdesszertekhez kifejezetten jó választás, hiszen számos másik alapanyaghoz passzol az ízvilága.

Hajdina

Hogy lehet elkészíteni?

A hajdina elkészítése nem okoz nagy nehézségeket még azok számára sem, akik nem mozognak otthonosan a konyhában. Alaposan meg kell mosni a felhasználás előtt, majd vegyünk annyi vizet, hogy bőven elfedje. Ezt követően fedő alatt pároljuk, amíg meg nem puhulnak. Amennyiben kicsit rövidíteni akarjuk a főzési időt, érdemes beáztatni hosszabb-rövidebb ideig a felhasználása előtt.

Sóval és a fűszerezéssel nem kell óvatoskodnunk, persze ez már inkább személyes igény kérdése. A majoránna és a bazsalikom remek ízesítést ad a hajdinának, de akár mézzel is fel lehet dobni az ízeket.

Italként is bevethető?

Smoothie-k készítése során a hajdina szintén „labdába rúghat”, de akár müzliben is a tányérunkra kerülhet. Reggelihez, ebédhez és vacsorához is tökéletes választás. Kell ennél több?

Íme egy szuper hajdinás recept:

Hajdinafasírt recept

Szeretnél változtatni életmódodon?

Segítünk! Csatlakozz a Clean Eating életmódprogramohoz!

  • Ez nem egy diéta – nem fog a súlyod liftezni, nincs kötelező, vagy tiltott étel
  • Érzékenységgel élőknek is – FODMAP, glutén, inzulin és laktóz intoleranciára is figyelő receptjeink is vannak
  • Több mint 300 könnyen elkészíthető, finom és egészséges recept
  • 5 db Clean Eating e-könyv 20.000 Ft értékben
  • Most 60.000 Ft helyett csak 990 Ft/hó