Ezek a legnépszerűbb vörös húsok

Nehéz megkerülni vörös és a fehér húsok fogyasztását a hétköznapi életben, és talán nem is érdemes. A csirke és pulyka esetében sok helyről hallani, hogy a fertőzések elkerülése érdekében különféle vegyi kemikáliákkal kezelik őket. De mi a helyzet a marhával, a disznóval vagy a struccal? Kétségtelen, hogy remek fehérjeforrások, ráadásul tele vannak B-vitaminnal. Ha még ez sem lenne elég, az ízük is sokkal pikánsabb, mint fehér húsú társaiké. Megmutatjuk, mit érdemes tudni a legnépszerűbb vörös húsokról!

Vörös húsok

Vörös húsok

A vörös húsok hazánkban töretlen népszerűségnek örvendenek. A legjobban kedvelt változatok Magyarországon: marha, disznó, bárány, sertés és szarvas. Az utóbbi időben azonban olyan különlegességek is egyre jobban elterjedtek, mint a strucchús, amelyből sok esetben ízletes hamburgereket készítenek.

Miért fontos a vörös húsok fogyasztása?

A vörös húsok elsősorban magas fehérjetartalmuk miatt vonzók azok számára, akik valamilyen testedzést végeznek. Mint ismert, a fehérje az izomépítés alapját képezi, emiatt fontos, hogy testsúlytól függően nagy mennyiségben bevigyük a szervezetünkbe. Emellett bővelkednek B-vitaminokban, főként B6- és B12- vitamint tartalmaznak. Ami az ásványi anyagokat illeti: a vörös húsú ételekben nagy mennyiségben fellelhető vas, ami a vérképződésben játszik fontos szerepet.

Ázsiai marhaszelet mangósalátával

Fontos még kiemelni a cinket is, amely az immunrendszerünk megerősítésében veszi ki a részét. Végezetül pedig említést kell tenni az Omega-3 zsírsavakról is, amelyekkel a szív- és érrendszerünk egészségét tudjuk megőrizni.

Marha

A húsok közül a marha az egyik legteljesebb, de borsos ára miatt sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy gyakran fogyasszanak belőle. Természetesen a marha különböző részeit eltérő árakon lehet megtalálni a boltok és piacok polcain. A bélszín a legdrágább része, de a lapockájának és combjának húsához viszonylag alacsony ráfordítással hozzá lehet jutni.

Grillezbe is finomak

Grillezbe is finomak

Egy jó steak, esetleg egy kiváló minőségű hamburger esetében elengedhetetlen a marhahús felhasználása. Fontos azonban tisztában lenni vele, hogy a fűvel táplált marhából készített étel zsírtartalma jóval alacsonyabb, mint a társaiké, melyeket különféle, növekedést elősegítő termékekkel táplálnak. A marha kiváló forrása az Omega-3 zsírsavnak. 100 gramm bélszínben 149 kalória található, fehérjéből pedig 21,7 grammot tartalmaz. Érdekesség, hogy a bélszín nyersen is fogyasztható, a tatar beafsteak megfelelően fűszerezve igazán kielégítő ízélményt nyújt.

Szaftos sertésszűzérmék újburgonyával recept

Disznóhús

Sok vita övezi a disznóhús fogyasztásának élettani hatásait. Tény, hogy vannak pro és kontra érvek, mindazonáltal mi most igyekeztünk az előbbieket összegyűjteni. A disznóhús egyik legegészségesebb része kétség kívül a szűzpecsenye, amely talán meglepő módon bizonyos tanulmányok szerint még a csirkemellnél is kevesebb zsírt tartalmaz. 100 grammjában 120 kalória található, ráadásul bővelkedik fehérjében, amiből ugyanekkora mennyiségben 20,7 grammot tartalmaz. Szintén népszerű részei a disznónak a karaj és a tarja. Ezek nagyjából hasonló értékeket tudnak felmutatni, mint a szűzpecsenye. (Előbbi kicsit több kalóriát, mint utóbbi kicsit kevesebb fehérjét tartalmaz.)

Bárányhús

A bárány a sovány húsfélék sorát erősíti, így bátran kijelenthető, hogy akár diétázás során is nyugodtan fogyaszthatunk belőle. B3- és B12-vitaminban gazdag, de fehérjét is bőségesen tartalmaz, ráadásul változatosan elkészíthető. A kakukkfű, rozmaring és fokhagyma remekül illik hozzá. Sült húst, pörköltet, de ragulevest is készíthetünk belőle.

Burgonya diéta alatt? Ezt érdemes tudnod!

Strucchús

A strucchús a grillételek egyik új csillaga. Habár szárnyas, mégis a vörös húsokhoz sorolják, mivel az ízvilága nagyban hasonlít a marháéhoz, azonban a csirkénél és a pulykánál is kevesebb zsírt tartalmaz. Fehérjében igencsak gazdag, ráadásul könnyű belőle húspogácsát készíteni. Amennyiben szeretjük az ízletes hamburgereket, érdemes tennünk vele egy próbát.

Van rizikója a vörös húsok fogyasztásának?

Fehérjében gazdag

Fehérjében gazdag

A mértékletesség nagy úr, és igaz ez a vörös húsok fogyasztására is. A telített zsírjai miatt megnövekedhet a koleszterinproblémák kialakulásának kockázata, de akár a cukorbetegségnek is megágyazhat a mértéktelenség. Amennyiben nyersen eszünk valamelyik vörös húsból, úgy fennáll annak is a kockázata, hogy nemkívánatos baktériumok jutnak be a szervezetünkbe, amelyek különféle megbetegedésekhez vezethetnek.

Szeretnél változtatni életmódodon?

Segítünk! Csatlakozz a Clean Eating életmódprogramohoz!

  • Ez nem egy diéta – nem fog a súlyod liftezni, nincs kötelező, vagy tiltott étel
  • Érzékenységgel élőknek is – FODMAP, glutén, inzulin és laktóz intoleranciára is figyelő receptjeink is vannak
  • Több mint 300 könnyen elkészíthető, finom és egészséges recept
  • 5 db Clean Eating e-könyv 20.000 Ft értékben
  • Most 60.000 Ft helyett csak 990 Ft/hó