Koffein

A koffein nem tápanyag, hanem inkább doppingszer, az italokban található. A kávé koffenintartalma 50- 100 mg/csésze, a tea koffweintartalma 30-60 mg/csésze, a kóláé pedig 50 mg/330 ml, a gyógyteák és a csokoládé is tartalmaznak koffeint, de adalékként szerepel a sportitalokban és táplálékpótló porokban is. A kutatások 3-15 mg/tskg mennyiséget használnak, ami egy 70 kg-os sportoló esetében 210-1050 mg mennyiségnek felel meg.

A koffein a központi idegrendszerre hat, növeli az ingerlékenységet és a koncentrációt, ami számos sportágban előnyös lehet. Fokozza az adrenalin felszabadítását (5 mg/tskg fölött), mobilizálja a zsírsavakat. Ez azt jelenti, hogy több zsírsav és kevesebb glikogén használódik fel energiaként. Előnyös lehet sok sportágban, mert mivel megmarad a glikogén, ezáltal nő az állóképesség. A koffein pozitívan befolyásolja az izom-összehúzódást a kalciumnak az izomsejtekben való felszabadításával. Mind az anaerob, mind az aerob tevékenységekben hasznos lehet.

Nnöveli a teljesítményt. Mind a magas intenzitású tevékenységekben (100 m-es sprint, úszás), mind az aerob tevékenységekben (hosszútávfutás, úszás). Legális határokon belül is pozitív hatásokat mutatnak a kísérletek.

Mellékhatásai a remegés, az álmatlanság, az idegesség. Egyes emberek érzékenyebbek rá, mások kevésbé. A koffein diuretikus, ami azt jelenti, hogy fokozza a folyadékkiválasztást a szervezetben. Ha valaki úgy dönt, hogy koffeint szed, ügyelnie kell arra, hogy ne legyen kiszáradva, és extra folyadékot vegyen fel.

Olvass többet a témáról írásunkban: A kávé barát, vagy ellenség

Nature

Tartalmainkat először hírlevél-olvasóinknak küldjük el. Iratkozz fel, hogy elsőként kapd meg leveleinket!

Tartalmainkat először hírlevél-olvasóinknak küldjük el. Iratkozz fel, hogy elsőként kapd meg leveleinket!

Olvass további hasznos tartalmakat:

A nagy rostmustra

Mik is azok a rostok? Minden rosttípusnak megvan a maga egyedi szerkezete és hatása az emésztőrendszerre és az egészségre. Pontosan milyen szerepük van? Lássuk!

Elolvasom