Minden, amit az olívaolajról tudni akartál

A 21. században egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az étolajat kiváltó alternatív megoldások, és ezek közül az olívaolaj jár az élen. Nemcsak a koleszterinszint csökkentésében és a csontritkulás elleni küzdelemben segít, de az emésztésre is jótékony hatással bír. Érdemes azonban szót ejteni a nem szokványos felhasználási módjáról is, így például bizonyos betegségek ellen a bőrre kenve is csodákra képes.

Az olívaolaj egy olyan növényi zsiradék, amelyet az olajfa csonthéjas terméséből, az olívabogyóból állítanak elő. Elsősorban Olaszországból, Spanyolországból és Görögországból indult világhódító útjára, és ma már a hasznos élettani hatásai miatt az egyik legkedveltebb olajfajta, amelyet a fogyasztók használnak.

Olívaolaj

Olívaolaj

Mitől lesz extra szűz az olívaolaj?

Ez a legjobb minőségű, legjobb ízű és tápértékű változata az olívaolajnak. Az extra szűz kifejezést akkor lehet használni, ha az olaj az előállítása során az első mechanikai sajtolásból származik. A sima szűz olívaolajat a második vagy harmadik sajtolásból nyerik ki, továbbra is mechanikai úton.

Miért fontos az olívaolaj az emberi szervezetnek?

Az emberi szervezet önmagában nem képes előállítani azokat az esszenciális zsírsavakat, amelyek például az olívaolajban megtalálhatók. Ezek közül a leglényegesebbek a linolsav, a linolénsav és az arachidonsav. A telítetlen zsírsavak számos területen jótékony hatást fejtenek ki, napi fogyasztásuk ezért fokozottan javallott.

Az olívaolajnak milyen egészségügyi hatásai vannak?

A telítetlen zsírsavak a koleszterinszint megfelelő tartományban tartásáért sokat tehetnek. Az olívaolajban megtalálható mennyiség nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a „jó” koleszterinszintet és a trigliceridet ne befolyásolja, viszont a „rossz” koleszterint visszaszorítsa. Az ezzel kapcsolatos problémák Magyarországon elsősorban a 35 évnél idősebb férfiakat, és a 45 évnél idősebb nőket érinti.

Saláta wrap recept

Olívaolajjal a szív- és érrendszerért

A szív- és érrendszeri megbetegedések elleni védekezésben is nagy szerep juthat az olívaolajnak. Számos tudományos vizsgálat megmutatta, hogy napi négy kanál olívaolaj étkezése esetén eredményesen visszaszorítható az ehhez köthető megbetegedések kockázata. Tartalmaz lecitint, ami a sejtfaj fontos építőeleme, továbbá kiemelt szerepe van a szív állapotának egészséges fenntartásában.

Olívaolajjal a csontritkulás elleni küzdelemben

Az olívaolaj bővelkedik K-vitaminban, amely nemcsak a vér alvadási képességeit befolyásolja pozitívan, de a csontritkulás ellen is eredményesen lép fel. Ez a probléma elsősorban az idősebb korosztályt érinti, de fontos, hogy már időben tegyünk a későbbi megbetegedések kialakulásának kockázatának csökkentéséért.

Olívaolaj, az emésztés támogatója

Az olívaolaj fogyasztása köztudottan remek hatást fejt ki az emésztésünkre. Többek között csökkenti a puffadást és a gyomorégést, serkenti az emésztést, illetve a gyomorrontás okozta kellemetlenségek ellen is bevethető. A legújabb kutatások szerint az olívaolajban megtalálható antioxidánsok ráadásul a gyomorfekély kialakulásának kockázatát is csökkentik.

Olívaolaj

Olívaolaj, az emésztés támogatója

Milyen vitamin található meg az olívaolajban?

A K-vitaminról a csontritkulás kapcsán már szót ejtettünk, ugyanakkor az olívaolaj gazdag E-vitaminban is, ami a bőrszárazság elleni küzdelemben bevethető. Továbbá a bőr egészséges állapotában megőrzéséhez is hozzájárul. Mint ismert, a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához elengedhetetlenek az olajok, így az A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin és K-vitamin beépülését is elősegíti az olívaolaj.

Milyen felhasználási módja van az extra szűz olívaolajnak?

Érdemes tisztában lenni vele, hogy az olívaolajat nemcsak az étkezéseinkhez, de más egyéb szépségápolási tevékenységünkhöz is hozzáadhatjuk. Amennyiben a testünkre kenjük, úgy felpuhítja a bőrt, így bőrszárazság esetén, akár testápolóhoz hozzáadva igazán hatásos segítséget nyújt. Gyermekek esetén a koszmó egy viszonylag gyakori bőrgyulladás, ám az olívaolaj ezen a területen is bevethető. Fel kell kenni egy kicsit belőle a beteg bőrfelületre, majd sapkát húzni a gyermek fejére, és garantált a siker.

Az extra szűz olívaolajat érdemes kipróbálni arcápolásra vagy kézápolásra. Miután megtisztítottuk a kezelni kíván bőrfelületet, masszírozzunk be egy keveset a nedves bőrbe. A felszívódása lassú, ugyanakkor tovább véd a kiszáradástól, mint a legtöbb bőrápoló krém, ráadásul hozzáadott kemikáliákat sem tartalmaz.

Hajápolás során is hasznát vehetjük az extra szűz olívaolajnak: a nedves hajba kenjünk fel egy keveset, majd pár percig hagyjuk fent, hogy kifejtse a hatást. Az eredmény magáért beszél: szép, fényes hajat kapunk, miután lemostuk az olívaolajat samponnal.

A csúf igazság az étolajról

Hogyan használjuk fel az olívaolajat az étkezéseiknez?

Az extra szűz olívaolajat nem ajánlatos főzéshez felhasználni, mivel már egészen korán, 165 fok felett égni kezd, ezáltal hamar elveszíti ízét és valódi értékeit. Ezt a változatot elsősorban nyers fogyasztásra ajánlják, de salátákba, illetve kész ételek kiegészítéséhez is remekül passzol.

Azt is fontos megemlíteni, hogy a nagyobb víztartalmú ételek esetében, mint például a burgonya és más zöldségek, gyümölcsök sütéséhez elegendő 140-150 hőfok is. Ez tehát lehetővé teszi, hogy az extra szűz olívaolajat felhasználjuk. A lényeg, hogy ne hevítsük túl sokáig. A nem extra szűz olívaolaj alkalmas főzésre és sütésre, mivel jóval magasabb az égési pontja: 240 fokon ég.

Milyen veszélyei lehetnek az olívaolajnak?

Az olívaolaj bolti megvásárlása hordoz magában veszélyeket, ugyanis a minőségi termékeken túl számos silány változattal is találkozhatnak a fogyasztók. A hazánkban fellelhető olívaolajok között hatalmas a minőségi különbség. Figyelmesen el kell olvasni, hogy mi szerepel a termék leírásában, és amennyiben sansa, orujo vagy pomace felirattal találkozunk, érdemes elállni a vásárlástól.

 

Szeretnél változtatni életmódodon?

Segítünk! Csatlakozz a Clean Eating életmódprogramohoz!

  • Ez nem egy diéta – nem fog a súlyod liftezni, nincs kötelező, vagy tiltott étel
  • Érzékenységgel élőknek is – FODMAP, glutén, inzulin és laktóz intoleranciára is figyelő receptjeink is vannak
  • Több mint 300 könnyen elkészíthető, finom és egészséges recept
  • 5 db Clean Eating e-könyv 20.000 Ft értékben
  • Most 60.000 Ft helyett csak 1990 Ft/hó