Ropogtatnivaló? Desszert? Főétel? A sajt a Te alapanyagod!

Te miért eszel sajtot? A többség bizonyára azt válaszolná, hogy a különleges ízviláguk miatt, hiszen a sajt kiváló alapanyag, amellyel fel lehet dobni még a legegyszerűbb ételeket is. Nos, jó hírrel szolgálhatunk: a sajtok megannyi jótékony tulajdonsággal rendelkeznek az emberi szervezetre gyakorolt hatásukat illetően. Lényegében mindegy, hogy melyik fajtát építed be az étkezéseidbe, csak egyél belőlük kellő mennyiséggel!

Sajt

Sajt nemcsak finom, de egészséges is!

A sajt alapvetően savanyított vagy felfőzött tejből tejsavas erjesztéssel, a savó eltávolításával, préssel vagy anélkül készülő étel. A közhiedelem szerint sok koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, ezek a vélekedések pedig óva intették az embereket attól, hogy sok sajtot fogyasszanak. Továbbá a szakemberek úgy gondolták, hogy az elhízás kockázatát is megnöveli a sajtfogyasztás a magas kalóriatartalma miatt. És habár a mértékletességet érdemes betartani, ma már jelentősen változott a közfelfogás, hiszen az újabb kutatások szerint a sajtok számos kedvező hatást kifejtenek a szervezetünkre.

A sajt világszerte nagy népszerűségnek örvend

Mondanunk sem kell, a sajt egy tradicionális európai étel, amelyet az emberek elsősorban Franciaországhoz kötnek. Ez nem véletlen, hiszen a franciák megközelítőleg 27 kilogramm sajtot esznek évente, míg a magyarok ennek átlagosan a felét fogyasztják el. A változatait tekintve vannak helyek, ahol a zsírosabb fajtákat kedvelik jobban, míg máshol a kulturális különbségekből fakadóan a száraz verziókat választják. Magyarországon a penészes sajtoknak is igencsak széles fogyasztói közönsége van. Ma már szinte megkerülhetetlen alapanyag, amely szinte minden valamennyi étel mellé tökéletesen passzol.

Magyarország a legkedveltebb sajtfajta a Trappista sajt, amely nagyjából a felét teszi ki a sajtfelvásárlási szokásoknak. Azt is érdemes megemlíteni, hogy hazánkban a sajtfogyasztók hetente legalább egyszer esznek sajtot, és a penészes sajtok mellett a füstölt ízvilág is igencsak népszerűnek számít.

Milyen kedvező élettani hatásai vannak a sajtfogyasztásnak?

Sokan a különleges ízük miatt fogyasztják a sajtokat, holott számos területen jótékony hatást fejtenek ki. Bővelkednek fehérjében, emiatt a testedzést végzők körében is népszerű eledel, ugyanakkor diétázás alatt nem célszerű beépíteni az étkezéseinkbe, hiszen általánosságban sok kalóriát tartalmaznak. 100 gramm Trappista sajtban például 23,8 gramm fehérje mellé 352 kalória párosul, ami igencsak magasnak mondható. Az Edámi sajt hasonló értékekkel rendelkezik: 100 grammjában 25 gramm fehérje található, valamint 357 kalóriát tartalmaz. A szintén népszerű Mozzarella sajt esetében 100 gramm mellé 22,2 gramm fehérje és 300 kalória kapcsolódik.

A sajt erősíti a csontokat

A kalcium rendkívül fontos szerepet tölt be a csontok egészséges állapotának megőrzésében, a sajtok pedig bővelkednek benne. Ennélfogva remek választás gyerekek, idősek vagy várandós anyukák számára. Fontos azt is hozzátenni, hogy a sajtokban bőven található B-vitamin is, márpedig ez a vitamin elősegíti a kalcium beépülését a csontokba. Időskorban a csontritkulás egy viszonylag gyakori probléma, a sajtokkal tehát természetes úton védekezhetünk ellene.

Szuperélelmiszer-tudástár a hétköznapokra

Sajttal a fogak szépségéért!

Skandináv tanulmányok szerint a rendszeres sajtfogyasztás megvédi a fogakat a fogkőképződéstől. Elsősorban a kalciumnak köszönhetően jutottak erre a megállapításra, ugyanakkor a sajtokban megtalálható lactobacillus rhamnosus nevű aktív baktérium is nagy szerepet játszik a fogak és az íny védelmében.

A sajt segíthet a nyugodt alvásban?

A válasz igen, ugyanis ez a táplálék tartalmaz triptofánt, amely bizonyítottan csökkenti a stresszt és elősegíti a nyugodt alvást. Továbbá a sajt csökkentheti a fejfájás mértékét is, így a migrénes fejfájástól szenvedőknek ajánlott a rendszeres sajtfogyasztás. Természetesen csodákat nem lehet várni tőle, de már egy kis segítség is sokat számít, ha az embert hasogató fejfájás gyötri.

Magas vérnyomással küzdesz? Válassz alacsony nátriumtartalmú sajtot!

A sajt tartalmaz nátriumot, amely elősegíti a magas vérnyomás kialakulását, emiatt a boltokban a polcokra kerültek alacsony nátriumtartalmú változatok is. Érdemes ezeket választani, ezek ugyanis csökkentik a szívproblémák kialakulásának kockázatát. Továbbá a sajtban megtalálható B-vitamin kifejezetten előnyös a magas vérnyomással küzdők számára.

Sajtételek

Azoknak, akik odafigyelnek az alakjukra, a kecskesajtos céklasalátát ajánljuk a figyelmükbe. Ezzel az étellel egy igazi vitaminbombához juttatjuk a szervezetünket, hiszen a cékla A-, C-, illetve B-vitaminokban, béta-karotinban gazdag növény, de sok vasat, rezet, folsavat, magnéziumot, kalciumot is tartalmaz.

Kecskesajtos céklasaláta recept

Sajtból készült desszert

A diétás áfonyás sajttorta nemcsak a nevében számít igazi különlegességnek. Ez egy elképesztően finom desszert, amely clean verzióban készült. Az áfonya számos előnyös élettani hatást kifejt, ugyanakkor más gyümölcsökkel is fel lehet vértezni ezt a finomságot, hogy még teljesebb ízélményben legyen részünk.

Mennyei áfonyás sajttorta – diétás változat

Egy kis nasira vágysz? Sajtból ez is megoldható!

Sokan az édes ízek mellett szeretnek valamit ropogtatni például a délutáni/esti filmnézések során. Nos, nekik is van egy jó hírünk: a sajt egy olyan sokoldalú alapanyag, amelyből könnyen elkészíthető a fűszeres sajtos nasi. Finom, ropogós, természetes alapanyagokból készül.

Fűszeres sajtos nasi

 

 

 

Tetszett? Oszd meg :)